Σύνδεση σπουδαστών
Ελληνικά English
 

Σεμινάριο: Τα παράδοξα του παιδικού σχεδίου

 

Τα  παιδικά σχέδια συγκεντρώνουν θεωρητικό και πρακτικό ενδιαφέρον από διαφορετικές πλευρές με στόχο την καλύτερη κατανόηση αυτού του ιδιαίτερου τρόπου έκφρασης.

Ειδικότερα, στις μελέτες γύρω από τα κύρια χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν τα σχέδια  στη νηπιακή ηλικία, κινούν την περιέργεια φαινομενικά παράδοξα χαρακτηριστικά στοιχεία: χέρια, πόδια, μαλλιά καρφάκια που ξεφυτρώνουν από το κεφάλι του ανθρωπάκου, συστηματική εμφάνιση παραδοσιακών σπιτιών, ζώα, λουλούδια, σπίτια με ανθρώπινο κεφάλι, απεικόνιση λεπτομερειών όπως κουμπιά, διαχωριστικές γραμμές δρόμων ή σχημάτων και πλήθος άλλων περίεργων χαρακτηριστικών.

Σε ότι αφορά τον τρόπο προσέγγισης, θα γίνει συνοπτική κριτική παρουσίαση των ψυχολογικών θεωριών και σύγχρονων απόψεων του χώρου του παιδικού σχεδίου (εξελικτική, προβολική, αισθητική και διαδικαστική προσέγγιση). Διευκρινίζουμε ότι πρόκειται γιά μία μελέτη του ίδιου του παιδικού σχεδίου και όχι για μία προσέγγιση του σχεδίου, ως μέσου διαγνωστικού της προσωπικότητας.

Το σεμινάριο έχει στόχο μία γνωριμία με ένα πρωτότυπο τρόπο θεώρησης και πρακτικής της γραφικής δραστηριότητας, με βάση διαχρονικές μελέτες και επιμέρους στόχους:

•    την γνωριμία με μία ερμηνευτική θεωρία που αφορά τη φύση και την εξέλιξη της γραφικής δραστηριότητας
•    εξοικείωση με την γραφική εξέλιξη της ανθρώπινης φιγούρας
•    ευαισθητοποίηση σε μία μεθοδολογία ζωγραφικής, απελευθέρωσης δημιουργικών δυνάμεων, που δεν πρόκειται  ούτε  για  art-therapy  ούτε  γιά διδασκαλία.


Εισηγήτρια: Αγγελική Θεοπεφτάτου
Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος


Η Αγγελική Θεοπεφτάτου είναι πτυχιούχος ψυχολογίας (1981) του πανεπιστημίου του Montpellier στη Γαλλία, με κατεύθυνση ψυχολογία του παιδιού και με διπλωματική εργασία  σε θέμα σχετικό με την παιδική ζωγραφική και εκπαίδευση στο Εργαστήριο των παιδιών, ελεύθερης  έκφρασης ζωγραφικής, μεθόδου Arno Stern. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές (D.E.A.)  στο πανεπιστήμιο της Toulouse στη ψυχολογία και τις επιστήμες της αγωγής,  με αντικείμενο την αλληλεπίδραση οικογενειακού και σχολικού περιβάλλοντος.

Εχει πολυετή εκπαιδευτική εμπειρία σε προγράμματα επιμόρφωσης νηπιαγωγών, κατάρτισης παιδαγωγών και στελεχών δημιουργικής απασχόλησης, που έχουν διοργανωθεί από δημόσιους ή ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς φορείς, σε θέματα παιδικής ζωγραφικής, Συμμετέχει επίσης ως εκπαιδεύτρια  σε σεμινάρια για εκπαιδευτικούς  στα ψυχοπαιδαγωγικά θέματα.

Παράλληλα συνεργάζεται με παιδικούς σταθμούς του ιδιωτικού τομέα ως σύμβουλος παιδοψυχολόγος.