Σύνδεση σπουδαστών
Ελληνικά English
 

Νέο πρόγραμμα: Η χρήση της Art Therapy στην Εκπαίδευση και την Υγεία

 

Η ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ

Η θεραπεία μέσω των εικαστικών τεχνών, διεθνώς γνωστή ως Art Therapy, αξιοποιώντας τη θεραπευτική δύναμη της εικαστικής δημιουργικής πράξης  σε χώρους θεραπευτικούς, κέντρα Συμβουλευτικής, ομάδες αυτογνωσίας κ.λ.π. εξυψώνει την έννοια της δημιουργίας και της προσφοράς ως δυναμικό πεδίο  ίασης και αυτοπραγμάτωσης.

Με την ενθάρρυνση και την καθοδήγηση των εικαστικών θεραπευτών, εκατομμύρια άνθρωποι(παιδιά, έφηβοι, ενήλικες) σε όλο τον κόσμο, έχουν την δυνατότητα να εκφρασθούν σε ένα καινούργιο   πεδίο ύπαρξης πέρα από το σύνορο της διάγνωσης, της αναπηρίας, της ειδικής ανάγκης.

Η τέχνη γίνεται μέσα από την παγκόσμια εικαστική της γλώσσα, αρωγός στην οικουμενική της διάσταση δημιουργώντας άνοιγμα ψυχής και ορίζοντα για νόημα ζωής.

Η Art Therapy,αγκαλιάζοντας τις έννοιες της ενσυναίσθησης και της αλληλεγγύης, είναι ένας ύμνος στην αφυπνιστική δύναμη της συμβολικής, μη λεκτικής  έκφρασης και επικοινωνίας.

Η θεραπεία μέσω των εικαστικών τεχνών αξιοποιεί την δημιουργική διαδικασία και το δημιούργημα ως μέσο έκφρασης και προβολής και προάγει μία μέθοδο συμβολικής επικοινωνίας μεταξύ ασθενούς και θεραπευτή.

Η θεραπεία μέσω των Εικαστικών τεχνών βασίζεται στη γνώση ότι ο κάθε άνθρωπος έχει την ικανότητα να προβάλει μέσω των εικαστικών δημιουργημάτων του τις ασυνείδητες πτυχές του εαυτού του, τις εσωτερικές του συγκρούσεις, αναμνήσεις, σκέψεις, φαντασιώσεις.

Η θεραπεία μέσω των Εικαστικών τεχνών χρησιμοποιεί διαφορετικά υλικά έκφρασης πέρα από τους παραδοσιακούς μαρκαδόρους, κηρομπογιές, ακρυλικά κλπ και αφορά σε υλικά της καθημερινότητας ετερόκλητα ή/και ανακυκλώσιμα αλλά και αναρίθμητες τεχνικές από τον χώρο της τέχνης (collage, frottage, mixedmediaκατασκευές κλπ) πάντα με στόχο θεραπευτικό.

Μέσα από την κάθε καλλιτεχνική δημιουργία ο άνθρωπος μπορεί και εκφράζεται ασυνείδητα και συμβολοποιεί τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Το σχέδιο, το ίχνος σε μία επιφάνεια είναι ένας τρόπος εικαστικής γραφής, Στα πλαίσια της Art Therapy τα σύμβολα, οι αλληγορίες και η μεταφυσική διάσταση της κατά τα άλλα πεζής πραγματικότητας, παίζουν καθοριστικό ρόλο ως πεδίο διαλόγου ανάμεσα στον θεραπευτή και τον θεραπευόμενο αλλά και ευρύτερα ως πεδίο αυτογνωσίας για τον  σύγχρονο σκεπτόμενο άνθρωπο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Στο ετήσιο πρόγραμμα χρήσης της Θεραπείας μέσω των Εικαστικών στην Υγεία και την Εκπαίδευση, οι σπουδαστές διδάσκονται  σε βάθος Εικαστικά, Ιστορία της Τέχνης, Ψυχολογία, την γλώσσα ανάγνωσης και ερμηνείας των συμβόλων, τις ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις που συνδέονται με την θεραπευτική διαδικασία μέσω των Εικαστικών. Τα μαθήματα γίνονται θεωρητικά και βιωματικά.  Στην ολοκλήρωση του προγράμματος οι απόφοιτοι είναι σε θέση να εφαρμόσουν τη Θεραπεία μέσω των Εικαστικών στην πράξη στους τομείς της Υγείας και Εκπαίδευσης σε ατομικό ή ομαδικό πλαίσιο.

 

 

 

 

 

 

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

 

Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ(10/10/2016 ως 31/1/2017)

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ (40 ώρες)

Τρίτη 17:00 – 20:00

·        Εξελικτική Ψυχολογία

·        Σχολές Ψυχοθεραπείας

·        Κλινική Ψυχολογία

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ (90 ώρες)

Τετάρτη 17:00- 20:00

·        Ιστορία της  Τέχνης

και Πέμπτη 17:00-20:00

·        Ελεύθερο Σχέδιο & Εικαστικά

·        Χρώμα & Χρωματοθεραπεία

 

Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ (1/2/2017 ως 5/6/2017)

Τρίτη 17:00-20:00

Τέχνες & Ψυχανάλυση (40 ώρες)

 

Τετάρτη  17:00-20:00

Θεραπεία μέσω των εικαστικών τεχνών (40 ώρες)

(Βιωματικό Εργαστήριο)

 

Παρασκευή 17:00-20:00

Τα σύμβολα ως γλώσσα του ασυνείδητου (40 ώρες)

 

Γνωριμία με τις άλλες θεραπείες μέσω τέχνης (12 ώρες)

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

 

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Εισηγήτρια: Μαρία Καρκανιά

Το μάθημα χωρίζεται σε τρία μέρη (Εξελικτική Ψυχολογία, Σχολές Ψυχοθεραπείας, Κλινική Ψυχολογία).

Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να αποκτήσουν οι σπουδαστές βασικές γνώσεις της επιστήμης της Ψυχολογίας οι οποίες τους είναι απαραίτητες για την άσκηση του Επαγγέλματος της Θεραπείας μέσω των Εικαστικών.   Σπουδάζουν Εξελικτική Ψυχολογία και μελετούν  όλα τα αναπτυξιακά στάδια του ανθρώπου από τη γέννησή του.  Προσεγγίζουν όλες τις βασικές Σχολές Ψυχοθεραπείας (Ψυχαναλυτική, Αναλυτική, Συμπεριφοριστική, Γνωστική, Ανθρωπιστική, Ολιστική, Υπαρξιστική, Συστημική, Ψυχοσυνθετική).

Στο τρίτο μέρος του μαθήματος της  Κλινικής  Ψυχολογίας  οι σπουδαστές αποκτούν  τις απαραίτητες γνώσεις για να μπορούν να κάνουν διάγνωση χρησιμοποιώντας την κατάλληλη θεραπευτική μέθοδο.

 

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Εισηγήτρια: Τραγέα Ελένη

Στόχος του μαθήματος είναι να γίνει μια γνωριμία με βασικές ενότητες της Ιστορίας της τέχνης (καλλιτέχνες, τεχνικές, επιρροή κινημάτων 20ου αιώνα στην Art Therapy).

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Εισηγήτρια: Εβίτα Μπάρτζελη

Βασικό σχέδιο, γνωριμία με τον ζωγραφικό χώρο και την σύνθεση (σημείο, γραμμή, σχήμα, σύμβολο) και ψυχολογικές δυναμικές του δημιουργήματος και βιωματική διδασκαλία εικαστικών τεχνικών.  Θα γίνει αφιέρωμα στο χρώμα και την χρωματοθεραπεία.

 

ΤΕΧΝΕΣ & ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ

Εισηγήτρια: Μαρία Καρκανιά

Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να μπει ο σπουδαστής σε βάθος στις θεωρητικές  προσεγγίσεις οι οποίες  συνδέουν τις Τέχνες με τη θεραπεία. Ο σπουδαστής μελετά  τις  Ψυχαναλυτικές μεθόδους και τις τεχνικές οι οποίες χρησιμοποιούνται στην Θεραπεία μέσω των εικαστικών.

Το μάθημα είναι προσανατολισμένο στην Αναλυτική Προσέγγιση του CarlG. Jung.

 

ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΩΣ ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟΥ

Εισηγήτρια: Μαρία Καρκανιά

Στο μάθημα αυτό οι σπουδαστές ασκούνται στην γλώσσα της ανάγνωσης των συμβόλων και την ερμηνεία τους. Υπάρχουν ατομικά και συλλογικά σύμβολα. Τα σύμβολα βρίσκονται μέσα στις εικόνες και τα όνειρα. Τα σύμβολα είναι κοινά στους ανθρώπους, έχουν όμως μία διαφορετική σημασία για τον καθένα και ερμηνεύονται με τη βοήθεια ενός ατομικού κώδικα.

 

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

Εισηγήτρια: Εβίτα Μπάρτζελη – Έλσα Δημοπούλου

Το μάθημα αυτό είναι  θεωρητικό και βιωματικό. Οι σπουδαστές εκπαιδεύονται στην εφαρμογή της θεραπείας μέσω των Εικαστικών στην πράξη.

Αναγνωρίζοντας μέσα από την ελεύθερη έκφραση την αφυπνιστική δύναμη της Τέχνης, καταρτισμένοι επιστημονικά, με μια μεθοδολογία η οποία εμπεριέχει τις θεραπευτικές ιδιότητες των εικαστικών υλικών και επιφανειών στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού, ανακαλύπτουμε μια εσωτερική πηγή, γεμάτη ιδέες και οράματα η οποία μπορεί να μας στηρίξει και να μας τροφοδοτήσει προσωπικά και επαγγελματικά.

Στο μάθημα θα δοθούν από το χώρο της επιστήμης (Ψυχολογία –Ψυχιατρική) πολύτιμες πληροφορίες γύρω από την εφαρμογή του ανεξάντλητου φάσματος των εικαστικών τεχνών (τεχνικές, σύμβολα, γνωριμία με σύγχρονη τέχνη και πολυμέσα κλπ) σε χώρους  θεραπείας, Συμβουλευτικής και αυτογνωσίας.

Ο σπουδαστής εκπαιδεύεται στην ελεύθερη έκφραση μέσω των εικαστικών δημιουργιών. Μαθαίνει να κατανοεί τη δυναμική της Ψυχικής διαταραχής έτσι όπως αυτή αποδίδεται μέσα από το έργο. Εκπαιδεύεται στην απεικονιστική έκφραση, την προβολή, την ερμηνεία και τη θεραπεία μέσω της δημιουργικής έκφρασης.

Οι σπουδαστές εκπαιδεύονται στην εφαρμογή της θεραπείας μέσω των Εικαστικών Τεχνών σε ατομικό και ομαδικό πλαίσιο.

 

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ

Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να έρθουν οι σπουδαστές σε γνωριμία με τις άλλες θεραπείες μέσω Τέχνης (Χοροθεραπεία, Μουσικοθεραπεία, Δραματοθεραπεία, Παιγνιοθεραπεία).

Οι σπουδαστές παρακολουθούν  βιωματικά εργαστήρια από τις άλλες θεραπείες μέσω Τέχνης. Από το πρόγραμμα ορίζεται η παρακολούθηση τουλάχιστον τριών ωρών από τις υπόλοιπες προσεγγίσεις, μπορούν όμως να παρακολουθήσουν και περισσότερες ώρες.

 

 

 

 

 

 

 

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ

Μαρία Καρκανιά 

(Διευθύντρια των  Προγραμμάτων  Ψυχολογίας & Υπεύθυνη του Προγράμματος)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η Μαρία Καρκανιά είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του τμήματος Ψυχολογίας του University of Wales. Συνέχισε τις σπουδές της στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα MBA με κατεύθυνση στη Διοίκηση Ανθρωπίνου Δυναμικού του University of Wales.

Έχει σπουδάσει Χορό μοντέρνο (ISTD),  φλαμένκο (Spanish Dance Society), αφρικάνικο (afro-modern) στις σχολές Χορού Ντιάνα Θεοδωρίδου, Φωκάς Ευαγγελινός, studio Χορός- Χώρος (Μέτσης)  και σύγχρονο στη σχολή χορού PK Dance school.

Έχει σπουδάσει πιάνο και αρμονία στο Εθνικό Ωδείο (Παράρτημα Ψυχικού).

Είναι Ψυχολόγος με Ψυχοδυναμική  κατεύθυνση και χρησιμοποιεί θεραπείες μέσω Τεχνών στην θεραπευτική δουλειά της με παιδιά και εφήβους και νέους.

Εξειδικεύεται στη χορήγηση των  ιχνογραφικών προβολικών  τεστ διάγνωσης, Η.T.P(House–Tree- Person), Draw a mother with her child, KineticFamily, Fairy TaleTest.

Είναι πιστοποιημένη από την Άριστον Ακαδημία Υπολογιστών για τη χορήγηση των τεστ Career Guidanceκαι Ariston Learning Styles( τεστ προσωπικότητας, κλίσεων και δεξιοτήτων).

Είναι συγγραφέας της Παιδικής σειράς βιβλίων «Ανακαλύπτω τα Επαγγέλματα»  (Ανακαλύπτω τα επαγγέλματα Υγείας, Ασφαλείας, Καλλιτεχνικά), (Εκδοτική Άλφα).

Είναι μέλος της  Βρετανικής Εταιρείας Ψυχολόγων (B.P.S).

 

Εβίτα Μπάρτζελη

Ψυχολόγος, Art – Therapist

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η Ευδοκία Μπάρτζελη είναι Απόφοιτος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Bari της Ιταλίας με παιδαγωγική κατάρτιση, πτυχιούχος του Τμήματος Ψυχολογίας του University of Wales, μέλος της British Psychological Society, απόφοιτος του μετεκπαιδευτικού προγράμματος «Ψυχοεκπαιδευτικές  παρεμβάσεις-Συμπεριφορική θεραπεία οικογένειας στην ψύχωση» της Α΄Ψυχιατρικής κλινικής του πανεπιστημίου Αθηνών ΕΠΙΨΥ, με Master στην Art Therapy από το Πανεπιστήμιο της Νάπολης.

Έχει πολυετή εμπειρία ως εκπαιδευτικός ενώ έχει μετάσχει σε πολλές εκθέσεις.

 

Έλσα Δημοπούλου

Ψυχολόγος, Art Therapist, Συμβουλευτική ζευγαριών, Σύμβουλος επιχειρήσεων - Talent Management

University of Kent, MA in Art Therapy King’s College, MA in Relationships Counselling in Hull University

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σπούδασε Εφαρμοσμένη Κοινωνική με Κλινική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Kent της Αγγλίας (Bsc).

Συνέχισε τις σπουδές της στο King’s College όπου πήρε μεταπτυχιακό δίπλωμα στην Εικαστική Ψυχοθεραπεία για παιδιά και εφήβους. Έχει απασχοληθεί ως παιδοψυχολόγος στον εκπαιδευτικό οργανισμό Place to Βe  όπου ήταν υπεύθυνη για τις συμβουλευτικές υπηρεσίες σε σχολεία καθώς και στην παιδοψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου Guy’sστο Λονδίνο.

Εργασίες της έχουν δημοσιευτεί στο βιβλίο Διάγνωση και Αξιολόγηση Παιχνιδιού με τίτλο: «Τεχνικές αφήγησης ιστορίας για την αξιολόγηση των συναισθηματικών προβλημάτων και προβλημάτων συμπεριφοράς των παιδιών».

Το 2013 τελείωσε και το δεύτερο μεταπτυχιακό της στην συμβουλευτική ζευγαριού στο πανεπιστήμιο του Hull της Αγγλίας.

Στην Ελλάδα εργάζεται ιδιωτικά ως ψυχολόγος με εξειδίκευση στην συμβουλευτική ζευγαριού, συμβουλευτική γονέων και στην εικαστική ψυχοθεραπεία για παιδιά.

Παράλληλα έχει εκπαιδευτεί στον επαγγελματικό προσανατολισμό για εφήβους από την ISON PSYCHOMETRICA.

 

Τραγέα Ελένη

Διδάκτωρ της θεωρίας Τέχνης- Ιστορικός Τέχνης

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σπούδασε Αρχαιολογία / Ιστορία Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Στο Αγγλικό Πανεπιστήμιο  Essex έκανε το Μεταπτυχιακό της πάνω στη Θεωρία και την Ιστορία της Μοντέρνας Τέχνης και στον Κινηματογράφο. Ολοκλήρωσε το διδακτορικό στη Θεωρία του Κινηματογράφου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Διαθέτει μακρόχρονη εμπειρία στην διδασκαλία ενηλίκων και τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα σχετίζονται με την κοινωνική, φιλοσοφική και ψυχαναλυτική ανάλυση της κινηματογραφικής εικόνας.

Είναι επίσης, ερασιτέχνης φωτογράφος με εκθέσεις στο ενεργητικό της.

 

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

Στο πρόγραμμα γίνονται δεκτοί απόφοιτοι Ψυχολογίας, Ψυχιατρικής, Φιλολογίας, Παιδαγωγικών και άλλων ανθρωπιστικών επιστημών και επαγγελμάτων Υγείας.

Απόφοιτοι Σχολής Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Κινηματογράφου και άλλων καλλιτεχνικών σχολών.

Στο πρόγραμμα μπορούν να γίνουν δεκτοί απόφοιτοι άλλων σχολών αρκεί να έχουν κάνει  μετεκπαίδευση στην Ψυχολογία κατόπιν συνέντευξης.

 

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Το πρόγραμμα είναι ετήσιο.

Ημερομηνία έναρξης: 10 Οκτωβρίου 2016

Ολοκλήρωση προγράμματος: 5 Ιουνίου 2017

 

ΚΟΣΤΟΣ

Το ετήσιο κόστος είναι 2.750€

Για εγγραφές μέχρι 31/7 το κόστος είναι 2.500€

 

Εγγραφή: 500€

Το υπόλοιπο ποσό μπορεί να κατατεθεί σε δόσεις