Τευχος 7




Ουραγός στην έρευνα-τεχνολογία η Ελλάδα
Κατέλαβε την 23η θέση μεταξύ των «25» της Ένωσης, σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής




Στον... πάτο της τάξης στο μάθημα «έρευνα-τεχνολογία» παραμένει η Ελλάδα όπως προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας που έδωσε χθες στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στην ιεραρχία του κρίσιμου για την μελλοντική ευημερία και ανάπτυξη κάθε χώρας, ζητήματος της έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων και τεχνολογιών, η χώρα μας καταλαμβάνει την 23η θέση μεταξύ των «25» της Eνωσης και την 29η μεταξύ των συνολικά 33 κρατών που περιλαμβάνει η έρευνα της Επιτροπής.
Σε χειρότερη θέση από την Ελλάδα βρίσκονται, κατά σειράν, η Λεττονία, η Μάλτα, η Ρουμανία και η Τουρκία αλλά κατά την εκτίμηση των συντακτών της έκθεσης, δεν έχει χαθεί κάθε ελπίδα. Παρά τη δεινή θέση στην οποία βρίσκεται, η Ελλάδα καλύπτει το χαμένο έδαφος και κάποτε θα φθάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Το πρόβλημα είναι πως αυτό το «κάποτε», η έρευνα το τοποθετεί σε περίπου... 45 χρόνια από σήμερα.
Η ανάπτυξη, η ανταγωνιστικότητα και η τεχνολογική εξέλιξη είναι φυσικά αλληλένδετες έννοιες και, στο πλαίσιο αυτό, ο σχετικά ισχυρός ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ που εμφανίζει η χώρα τα τελευταία χρόνια επ’ ουδενί θα πρέπει να συγχέεται με τέτοιου είδους συνολική πρόοδο της χώρας.
Kαινοτομία
Πιο συγκεκριμένα, στο περί Ελλάδος κεφάλαιο της έκθεσης, η Επιτροπή επισημαίνει ότι «η οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας δεν φαίνεται να συνδέεται παρά ελάχιστα» με τη λεγόμενη καινοτομία, με άλλα λόγια την έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων και τεχνολογιών, όποιο πεδίο εφαρμογής και αν έχει αυτή.
Συνεχίζει η έκθεση ότι «για δύο κρίσιμους δείκτες, τις επενδύσεις στην πληροφορική και τις δημόσιες επενδύσεις έρευνας και ανάπτυξης, η τάση είναι αρνητική ενώ για την έρευνα και ανάπτυξη στον ιδιωτικό τομέα είναι στάσιμη» στο εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο του 0,2% του ΑΕΠ ή στο 16% του κοινοτικού μέσου όρου
Παρ’ όλα αυτά, επισημαίνεται στην έκθεση, αυτές οι δραματικές επιδόσεις κρύβουν ορισμένα πιο ελπιδοφόρα στοιχεία. «Για παράδειγμα, οι επιδόσεις στην εκπαίδευση των νέων και την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι κοντά στον μέσο όρο της Ε.Ε., ενώ ελαφρώς άνω του κοινοτικού μέσου όρου είναι η επίδοση της Ελλάδας στον τομέα της πανεπιστημιακής έρευνας που χρηματοδοτείται από τον ιδιωτικό τομέα». Αυτό ωστόσο, τονίζεται, δεν είναι αμιγώς θετικό καθώς οφείλεται στην «αδυναμία των ελληνικών επιχειρήσεων να καινοτομήσουν οι ίδιες», με άλλα λόγια να προχωρήσουν στην έρευνα για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και τεχνολογιών, και αυτό τις υποχρεώνει «να αναθέτουν τέτοιου είδους προγράμματα στα πανεπιστήμια εν είδει υπεργολαβίας».
Χρηματοδότηση
Εν μέρει αυτό οφείλεται και σε μιαν άλλη αδυναμία του ελληνικού συστήματος: τη χρηματοδότηση. Αν κάτι γέννησε το αμερικανικό θαύμα της δεκαετίας του ’90 αυτό ήταν τα λεγόμενα κερδοσκοπικά κεφάλαια ή venture funds που, ακριβώς, χρηματοδότησαν αφειδώς τη δημιουργία νέων προϊόντων και τεχνολογιών στοιχηματίζοντας στη μεταγενέστερη εμπορική (και κυρίως χρηματιστηριακή) επιτυχία τους. Στην Ευρώπη, τα κεφάλαια αυτά υπολείπονται κατά πολύ των αντιστοίχων αμερικανικών, στην δε Ελλάδα, υπολείπονται κατά πολύ των... Ευρωπαϊκών, ευρισκόμενες στο 32% του κοινοτικού μέσου όρου.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι «τα αποτελέσματα είναι παγίως πενιχρά» με μοναδική εξαίρεση την πώληση νέων προϊόντων από τις εταιρίες, όπου η κατάσταση είναι «ελαφρώς καλύτερη». Αυτό όμως, όπως είναι προφανές αποτελεί «την πλέον στοιχειώδη μορφή «καινοτομίας διά της υιοθέτησης» προϊόντων που ανέπτυξαν άλλοι, αλλού...

Η κατάταξη των χωρών
Η Eurostat δημοσίευσε την κατάταξη των ευρωπαϊκών χωρών βάσει της επιστημονικής - τεχνολογικής προόδου που έχει σημειώσει η κάθε μία. Η ιεραρχία έχει ως εξής: 1. Σουηδία, 2. Φινλανδία, 3. Δανία, 4. Γερμανία, 5. Αυστρία, 6. Βέλγιο, 7. Βρετανία, 8. Ολλανδία, 9. Γαλλία, 10. Λουξεμβούργο, 11. Ιρλανδία, 12. Ιταλία, 13. Εσθονία, 14. Σλοβενία, 15. Ουγγαρία, 16. Ισπανία, 17. Κύπρος, 18. Πορτογαλία, 19. Λιθουανία, 20. Τσεχία, 21. Πολωνία, 22. Σλοβακία, 23. Ελλάδα, 24. Λεττονία, 25. Μάλτα.



επιστροφή