Τευχος 44


ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ Κας Χ. ΚΟΛΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΕΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

ΕΛΛΗΝΟΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΚΟΛΛΕΓΙΟ / ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΟΝΕΩΝ 9/11/2009

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

  • Καλωσόρισμα
  • Ακαδημαϊκή Λειτουργία / σχέση με το Πανεπιστήμιο / ακαδημαϊκή δομή
  • Σύστημα αξιολόγησης / τελικές εξετάσεις VS εσωτερική αξιολόγηση
  • Απουσίες και η σύνδεσή τους με την εσωτερική αξιολόγηση
  • Γνώση Αγγλικής από τους σπουδαστές μας
  • Εκπροσώπηση σπουδαστών / συμμετοχή τους στα Συμβούλια / αξιολόγηση εκπαιδευτικής λειτουργίας από σπουδαστές.

  • Καλώς ήλθατε στην πρώτη συνάντηση γονέων με εκπροσώπους της Διοίκησης του Ελληνοβρετανικού Κολλεγίου. Για εμάς η επαφή με τους γονείς των σπουδαστών μας είναι ιδιαίτερα σημαντική και άλλωστε γι αυτό οργανώνουμε τουλάχιστον 3 συναντήσεις με τους γονείς κατά την διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους.
    Με αυτή την συνάντηση, η οποία απευθύνεται αποκλειστικά στους γονείς των πρωτοετών σπουδαστών μας, επιδιώκουμε να σας εξοικειώσουμε με βασικές αρχές της λειτουργίας μας, οι οποίες είναι βασισμένες στο Βρετανικό εκπαιδευτικό Σύστημα, ένα σύστημα το οποίο διαφοροποιείται από το Ελληνικό και το οποίο για πολλούς από εσάς ίσως είναι ξένο. Ευελπιστούμε ότι με την μικρή αυτή επικοινωνία θα κατανοήσετε τι απαιτήσεις / υποχρεώσεις έχουν οι σπουδαστές μας μέσα στο πλαίσιο αυτό, αλλά και ποια τα δικαιώματα συμμετοχής τους στις διαδικασίες, ώστε και εσείς από την πλευρά σας να υποστηρίξετε τα παιδιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στον αγώνα αυτό.

  • Θα ξεκινήσω με κάποιες σύντομες πληροφορίες σχετικά με το πώς είναι δομημένη η εκπαιδευτική μας λειτουργία, τόσο σε σχέση με την εσωτερική μας οργάνωση, όσο και με την εξωτερική, δηλαδή την σύνδεσή μας με το Πανεπιστήμιο της Ουαλίας.
    Εσωτερικά λοιπόν, πέρα από τον εαυτό μου, που ο ρόλος μου είναι να συντονίζω και τα 4 Προπτυχιακά μας Προγράμματα, δηλαδή το Πρόγραμμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πληροφορικής, Ψυχολογίας, αλλά και τα 2ετούς φοίτησης Προγράμματα που οδηγούν στην συνέχιση σπουδών στη Μ. Βρετανία, το κάθε πρόγραμμα διοικείται και από έναν διευθυντή ο οποίος είναι και ειδικός πάνω στο αντικείμενο σπουδών. Οι διευθυντές σπουδών έχουν την συνολική εποπτεία του Προγράμματος και ασχολούνται με θέματα που αφορούν την σύσταση του Προγράμματος, από την επιλογή και τον έλεγχο του διδακτικού προσωπικού, αλλά και εκπαιδευτικά θέματα, όπως ανάγκες αναπροσαρμογής ορισμένων μαθημάτων ή του προγράμματος συνολικά. Επίσης έρχονται σε επαφή με τους σπουδαστές για να επιλύσουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τελευταίοι τόσο σε εκπαιδευτικό, όσος και σε προσωπικό επίπεδο.
    Τα Προγράμματα Σπουδών μας, τα οποία έχει εγκρίνει το Πανεπιστήμιο της Ουαλίας, ελέγχονται κάθε χρόνο από το ίδιο το Πανεπιστήμιο και τους εκπροσώπους του. Και από εκείνη την πλευρά, υπάρχει ο συντονιστής του κάθε προγράμματος, ένας εσωτερικός εξεταστής από το Πανεπιστήμιο της Ουαλίας και ένας εξωτερικός από κάποιο άλλο Βρετανικό Πανεπιστήμιο, όλοι ειδικοί επίσης στο κάθε Πρόγραμμα σπουδών μας. Οι ρόλοι τους είναι πολλαπλοί με τους πιο σημαντικούς να εστιάζονται στον έλεγχο των λειτουργιών μας, στον έλεγχο της ποιότητας των προγραμμάτων μας, καθώς και στην έγκριση των αποτελεσμάτων μετά το τέλος του κάθε ακαδημαϊκού έτους. Εκείνοι έχουν τον τελευταίο λόγο για τις προαγωγές των σπουδαστών καθώς και για ενδεχόμενες αλλαγές στο περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών. Η εμπλοκή και η ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών λειτουργιών από όλους είναι ιδιαίτερης σημασίας για το Πανεπιστήμιο, με το οποίο συνεργαζόμαστε, γι αυτό άλλωστε οι εκπρόσωποι του Πανεπιστημίου συζητάνε εφ όλης της ύλης όχι μόνο με την Διοίκηση του Κολλεγίου, αλλά και με καθηγητές και εκπροσώπους σπουδαστών σε κάθε τους επίσκεψη.

  • Στο σημείο αυτό θέλω να επιμείνω και να γίνω αρκετά συγκεκριμένη σε ό, τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι σπουδαστές μας αξιολογούνται όσος αφορά την ακαδημαϊκή τους επίδοση. Είναι πολύ βασικό από την αρχή, από το πρώτο κιόλας εξάμηνο να κατανοήσει ο σπουδαστής στο Ελληνοβρετανικό – και στόχος μας είναι σήμερα να γίνει σαφές και σε εσάς – ότι το βάρος της αξιολόγησης δεν πέφτει εξ ολοκλήρου στις τελικές εξετάσεις των δύο εξαμήνων, δηλαδή του Φεβρουαρίου και του Ιουνίου. Αυτό είναι και το γνωστό ελληνικό σύστημα, το οποίο στην πραγματικότητα αφήνει τους σπουδαστές ανενεργούς για ένα ολόκληρο εξάμηνο και τους εντατικοποιεί αποκλειστικά την περίοδο της εξεταστικής, για 2 δηλαδή ή 3 εβδομάδες.
    Το Βρετανικό σύστημα που διέπει και τον τρόπο της δικής μας λειτουργίας είναι θα έλεγε κανείς το αντίστροφο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι τελικές εξετάσεις δεν έχουν και αυτές την βαρύτητα που τους αντιστοιχεί. Έτσι, παραδείγματος χάριν, ο σπουδαστής μέσα στις 12 ή 13 εβδομάδες μαθημάτων, είναι υποχρεωμένος να εξεταστεί με διάφορους τρόπους, κάθε εβδομάδα πάνω στα μαθήματα που παίρνει. Ο τελικός βαθμός για το κάθε μάθημα θα είναι τελικά μία συρραφή των βαθμολογιών που θα έχει πάρει στις επί μέρους εξετάσεις αυτού του μαθήματος. Η αξιολόγηση κατά την διάρκεια του εξαμήνου μπορεί να γίνεται είτε με κάποιο τεστ, είτε με παράδοση εργασίας, είτε με προφορική παρουσίαση και είναι προσαρμοσμένη πάντως στις ανάγκες του κάθε μαθήματος. Ο σπουδαστής είναι ενήμερος από την πρώτη κιόλας βδομάδα μαθημάτων σε σχέση με τον τρόπο αξιολόγησής αλλά και την ημερομηνία της κάθε εξέτασης ή παράδοσης εργασίας για όλο το εξάμηνο, μέσα από το πλάνο που θα του δώσει ο καθηγητής από την πρώτη ημέρα κιόλας των μαθημάτων.
    Πολύ συχνά έρχονται σπουδαστές στο γραφείο μου για να παραπονεθούν ή να εκφράσουν την έκπληξή τους όταν διαπιστώνουν, ότι ενώ είχαν γράψει καλά στις τελικές εξετάσεις, εν τέλει κόπηκαν στο μάθημα και πρέπει να ξαναδώσουν εξετάσεις τον Σεπτέμβρη. Τότε ανακαλύπτουν ότι είτε δεν είχαν παραδώσει μία εργασία, είτε δεν είχαν συμμετάσχει σε μία προφορική εξέταση με την μορφή παρουσίασης και άρα σε ένα κομμάτι των επί μέρους βαθμολογιών τους για το μάθημα παίρνουν μηδέν. Για να δώσω και ένα απλό παράδειγμα, καταλαβαίνει κανείς πως εάν σε ένα Πρόγραμμα Σπουδών ο τελικός βαθμός συγκροτείται 50% από τις τελικές εξετάσεις και 50 % από την ενδιάμεση, κατά το εξάμηνο βαθμολόγηση, ο σπουδαστής που δεν θα έχει δουλέψει κατά την διάρκεια του εξαμήνου θα χρειαστεί να γράψει στο τέλος τον ασύλληπτο βαθμό του 100%, προκειμένου να περάσει το μάθημα.

  • Δεν θα επεκταθώ στα οφέλη για τον σπουδαστή του Βρετανικού εκπαιδευτικού συστήματος, τα οποία είναι αυτονόητα. Γιατί νομίζω ότι είναι σαφές ότι τον καθιστά ενεργητικό, δραστήριο και συμμετοχικό, ότι τον παρακινεί παρά τις όποιες δυσκολίες να δουλέψει και να νιώσει ικανοποίηση και επιβράβευση της προσπάθειάς του στα πλαίσια ενός ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και μιας εκπαιδευτικής κοινότητας. Ειδικά για τους σπουδαστές μας των διετών προγραμμάτων Αρχιτεκτονικής και Μηχανικών, δεν θα μπορούσε να υπάρχει καλύτερη προθέρμανση για τις μετέπειτα σπουδές τους στην Μ. Βρετανία, από τα 2 αυτά χρόνια στο Ελληνοβρετανικό.
    Θέλω όμως να συνδέσω όλα τα παραπάνω με την αναγκαιότητα συστηματικής παρακολούθησης, η οποία όπως καταλαβαίνετε είναι η αναγκαία και ικανή συνθήκη για να αντεπεξέλθει κανείς στις απαιτήσεις ενός τέτοιου συστήματος. Γιατί πως θα ήταν δυνατόν ο σπουδαστής ο οποίος δεν παρακολουθεί καθημερινά και εντατικά να είναι γνώστης της προθεσμίας κατάθεσης μιας εργασίας ή της συγκεκριμένης ημερομηνίας εξέτασης σε ένα μέρος της ύλης του μαθήματος; Η εμπειρία μας δείχνει ότι σπουδαστές που παρακολουθούν συστηματικά και οργανώνουν τις υποχρεώσεις τους στον χρόνο, περνούν τα μαθήματά τους ομαλά, ακόμα και όταν τα κενά από τις σπουδές τους στο Λύκειο είναι σημαντικά, ακόμα και όταν τα αγγλικά τους χρειάζονται υποστήριξη. Να προσθέσω ότι πέρα από το ουσιαστικό μέρος της παρακολούθησης, στο τυπικό επίπεδο των εκπαιδευτικών μας κανονισμών υπάρχουν κυρώσεις αποκλεισμού από τις τελικές εξετάσεις του εξαμήνου, σε περίπτωση που ο σπουδαστής δεν έχει παρακολουθήσει τουλάχιστον το 70% των ωρών διδασκαλίας ανά μάθημα.
    Για τους λόγους αυτούς εμπλέκουμε και εσάς τους ίδιους στην διαδικασία ελέγχου της παρουσίας των παιδιών σας στο Κολλέγιο με το να σας ενημερώνουμε εβδομαδιαία για τις ενδεχόμενες απουσίες τους. Ίσως αυτό να είναι λίγο κουραστικό για όλους μας, όμως θεωρούμε, πέρα από το δικαίωμά σας να ενημερώνεστε, πολύ σημαντική και την δική σας συνδρομή στην παρότρυνση των παιδιών που είναι σε ευαίσθητες ηλικίες, στο να μην αποσυντονίζονται και να μην απομακρύνονται από τον βασικό τους στόχο.

  • Τέλος, ενημερωτικά θα ήθελα να επισημάνω 2 πράγματα. Το πρώτο έχει να κάνει με την προσπάθειά μας να βελτιστοποιήσουμε το επίπεδο γλωσσομάθειας της αγγλικής στους σπουδαστές μας. Πέρα από το γεγονός ότι οι σπουδές στο Ελληνοβρετανικό γίνονται στα αγγλικά και άρα η γνώση της αγγλικής είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για την επιτυχία, πέρα από το ότι μέρος των Προγραμμάτων μας συνεχίζονται σε Πανεπιστήμια της Μεγάλης Βρετανίας, θεωρούμε ότι το υψηλό επίπεδο αγγλικών είναι απαραίτητο εφόδιο σε όποιον θέλει να αναζητήσει στις μέρες μας μια καλή θέση στην αγορά εργασίας.
    Γι αυτό άλλωστε έχουμε εντάξει αρκετές ώρες διδασκαλίας αγγλικών στα προγράμματά μας αλλά έχουμε επίσης υιοθετήσει εκπαιδευτικό κανονισμό ο οποίος υπαγορεύει ότι κάθε σπουδαστής μας υποχρεούται να αποκτήσει το Πτυχίο Lower (το F.C.E.) δηλαδή μέχρι το τέλος των σπουδών του 2ου έτους (σε περίπτωση που δεν έχει καταφέρει να το πάρει μέχρι την εγγραφή του σε εμάς). Μαθήματα για τους σπουδαστές που έχουν ανάγκη οργανώνονται και από εμάς, ενώ ο κάθε σπουδαστής μπορεί να φροντίσει ο ίδιος εξωτερικά να δουλέψει πάνω στο πτυχίο, ώστε να επιτύχει τον στόχο που έχουμε θέσει.
    Κάτι αντίστοιχο έχουμε υιοθετήσει και σε σχέση με τις βασικές αρχές πληροφορικής, για το οποίο θα σας μιλήσει εν συνεχεία ο Κος Πανδρούλας, ο υπεύθυνος του αντίστοιχου Προγράμματος.

  • Κλείνοντας, θα ήθελα να πω δυο λόγια για τον θεσμό του εκπροσώπου κάθε τάξης αλλά και του Τομέα σπουδών, κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία για το Βρετανικό εκπαιδευτικό σύστημα, αφού μέσα από τις διαδικασίες εκπροσώπησης ακούγεται η φωνή του σπουδαστή και δημιουργούνται οι συνθήκες της έμπρακτης συμμετοχής του στις διαδικασίες. Ο εκπρόσωπος που σήμερα τα πιο πολλά τμήματα έχουν εκλέξει έχει δικαίωμα συμμετοχής στα Συμβούλια Τμήματος και στα Ακαδημαικά Συμβούλια και μπορεί να εκφέρει γνώμη για θέματα που αφορούν την ομαλή λειτουργία του Κολλεγίου, το βάρος και την συχνότητα των ενδιάμεσων, μέσα στο εξάμηνο εξετάσεων, την τάξη και την καθαριότητα των χώρων διδασκαλίας.
    Επίσης, στο τέλος του κάθε εξαμήνου ο κάθε σπουδαστής συμπληρώνει ανώνυμα ένα ερωτηματολόγιο, μέσα από το οποίο αξιολογεί τους καθηγητές του, τα μαθήματα που παρακολουθεί, αλλά και την λειτουργία του κολλεγίου ευρύτερα. Το Πανεπιστήμιο της Ουαλίας λαμβάνει γνώση αυτών των αξιολογήσεων και περιμένει από εμάς, όπως και οι σπουδαστές μας, να βελτιωνόμαστε διαρκώς λαμβάνοντας υπ’ όψιν μας τις πολύ χρήσιμες αυτές αξιολογήσεις.
    Ανακεφαλαιώνοντας, το Βρετανικό σύστημα σπουδών το οποίο υιοθετεί το Ελληνοβρετανικό είναι μεν ένα σύστημα απαιτητικό και πιεστικό, όμως ακριβώς μέσα από αυτήν την ιδιότητά του και μέσα από την συνεχή εμπλοκή του σπουδαστή στις εκπαιδευτικές διαδικασίες, είναι ένα σύστημα που μπορεί να προσφέρει πολλά εφόδια τόσο σε ακαδημαικό, όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο αργότερα.
    Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας. Για οποιαδήποτε πληροφορία, θα είμαι στην διάθεσή σας καθημερινά, στο τηλέφωνο του Ελληνοβρετανικό από τις 9.00 έως τις 17.00.

    Χαρούλα Κόλλια
    Διευθύντρια Προπτυχιακών Τμημάτων



    επιστροφή