Τευχος 4



Στα Βαλκάνια εξορμούν οι κατασκευαστές


* Ιδρύουν θυγατρικές εταιρείες με στόχο τη διεκδίκηση και ανάληψη έργων στα βόρεια σύνορά μας




Τις μεγάλες ανάγκες σε υποδομές στις βαλκανικές χώρες εκμεταλλεύονται οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες
Εξόρμηση στο εξωτερικό πραγματοποιούν οι περισσότερες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες προκειμένου να επιβιώσουν, καθώς στην Ελλάδα παραμένουν απλήρωτα ολυμπιακά έργα που έχουν παραδοθεί από πέρυσι, ενώ οι περικοπές κατά 32% στις πιστώσεις του προϋπολογισμού για δημόσιες επενδύσεις αναμένεται να χειροτερέψουν την ήδη αρνητική κατάσταση του κατασκευαστικού κλάδου. Οι βαλκανικές χώρες αποτελούν το επίκεντρο των τεχνικών επιχειρήσεων, όπου και ιδρύουν θυγατρικές εταιρείες με στόχο τη διεκδίκηση και ανάληψη έργων. Το τελευταίο διάστημα σχεδόν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν προβεί σε κινήσεις επέκτασης των δραστηριοτήτων τους εκτός συνόρων.

* Ανάγκες σε υποδομές
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΚ (Ινστιτούτο Οικονομίας Κατασκευών), οι χώρες της Βαλκανικής προσφέρουν για τον κλάδο ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, αφού, πέραν της γειτνίασης, υπάρχει και πολιτισμική συνάφεια. Επιπρόσθετα οι χώρες της Βαλκανικής με προοπτική ένταξης στην Ευρωπαϊκή Ενωση (EE) εμφανίζουν μεγάλες ανάγκες σε υποδομές, οι οποίες χρηματοδοτούνται ήδη από την EE και διεθνή πιστωτικά ιδρύματα και οργανισμούς, παρέχοντας μεγαλύτερη ασφάλεια στον εκάστοτε ανάδοχο των έργων. Παράλληλα, στις ελληνικές τεχνικές εταιρείες δίδεται η ευκαιρία να προωθήσουν τη διοίκηση και διαχείριση των έργων (project management) στις χώρες αυτές, αφού τέτοιου τύπου οργάνωση απουσιάζει.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στη Βουλγαρία, σύμφωνα με την αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη Σόφια, είναι δυνατόν με τις υπάρχουσες δεσμεύσεις να εισρεύσουν συνολικά τουλάχιστον 1,6 δισ. ευρώ για έργα υποδομής (ISPA και Ταμείο Συνοχής). Ανεξάρτητα από τη διαπίστωση ότι μόλις το 17,65% των κονδυλίων του ISPA έχει απορροφηθεί, υπάρχει η δυνατότητα απορρόφησης μέχρι το 2010 όλων των κονδυλίων που έχουν δεσμευθεί και δεν έχουν χρησιμοποιηθεί. Στο ανωτέρω ποσό θα πρέπει να υπολογιστούν και τα χρήματα που θα εγκριθούν από την πρόταση για το χρηματοοικονομικό πακέτο που θα προσφέρει η EE στη Σόφια για το διάστημα 2007-2009. Το μέγιστο προς έγκριση επιπλέον ποσό ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ. Αυτό συνεπάγεται ότι θεωρητικά η Βουλγαρία μπορεί να απορροφήσει εντός της επόμενης πενταετίας ως και 3,177 δισ. ευρώ για έργα υποδομής. Συνεπώς οι ελληνικές κατασκευαστικές επιχειρήσεις έχουν πλέον μια μεγάλη αγορά να διεκδικήσουν στη Βουλγαρία.
H Τέρνα κέρδισε έργο ύψους 85,7 εκατ. ευρώ στη Βουλγαρία. Πρόκειται για το έργο της κατασκευής 38 χιλιομέτρων του σιδηροδρομικού δικτύου μεταξύ των πόλεων Krumovo και Parvomai. H Τέρνα αναδείχθηκε μειοδότρια σε διαγωνισμό στον οποίο συμμετείχαν κατασκευαστικές από την Αυστρία, την Ιταλία και τη Βρετανία. Το συνολικό έργο εκσυγχρονισμού του βουλγαρικού σιδηροδρομικού δικτύου κοστίζει 340 εκατ. ευρώ, ενώ χρηματοδοτείται εν μέρει από κοινοτικούς πόρους. Σημειώνεται ότι η Τέρνα υλοποιεί παρόμοιο έργο στη Ρουμανία, ύψους περίπου 40 εκατ. ευρώ. Στη Ρουμανία η εταιρεία Ακτωρ εκτελεί έργα ύψους 50 εκατ. ευρώ ενώ διεκδικεί και άλλα εν όψει της ένταξης της χώρας στην EE. Παράλληλα η κατασκευαστική εταιρεία Αθηνά υπέγραψε σύμβαση για την εκτέλεση του έργου «Enhance-ment works for Constantsa Railway Station», το οποίο αφορά την ανακατασκευή του υπάρχοντος κτιρίου του σιδηροδρομικού σταθμού της Κονστάντσα Ρουμανίας, καθώς επίσης και την κατασκευή νέων κτιρίων επιβατών και εμπορευμάτων. Κύριος του έργου είναι ο ρουμανικός οργανισμός σιδηροδρόμων, ενώ ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 7,653 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Ο χρόνος κατασκευής υπολογίζεται σε 36 μήνες.

* Εργα οδοποιίας
Εν τω μεταξύ, πρόσφατα η J&Ρ Αβαξ υπέγραψε σύμβαση με το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών της Αλβανίας για την κατασκευή του έργου «Construction of the Gjirokaster - Tepelene Section of the north south corridor, Gjirokaster and Tepelene District, Albania», προϋπολογισμού 18,6 εκατ. ευρώ. H Εδραση ολοκλήρωσε την αγορά οικοπέδου προς αξιοποίηση σε κεντρικό σημείο του Βουκουρεστίου. H Παντεχνική ανέλαβε το έργο ανακατασκευής του τμήματος Domasnea - Caransebes της Εθνικής Οδού 6 στη Ρουμανία με σχετική σύμβαση που υπέγραψε με την Εθνική Εταιρεία Αυτοκινητοδρόμων και Εθνικών Οδών Ρουμανίας AE. Το έργο έχει προϋπολογισμό 23,38 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από κονδύλια του προγράμματος ISPA της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Επίσης η ΑΕΓΕΚ υπέγραψε από κοινού με την εταιρεία Ευκλείδης σύμβαση για το έργο «Ανακατασκευή της Εθνικής Οδού Νο 6 τμήμα Caransebes - Lugoj, χ.θ. 450+768 ως χ.θ. 494+500» στη Ρουμανία. Κύριος του έργου είναι η Δημόσια Επιχείρηση Αυτοκινητοδρόμων και Εθνικών Οδών Ρουμανίας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 11,686 εκατ. ευρώ. Τέλος, μειοδότης αναδείχθηκε η Προοδευτική ATE σε έργο στη Βουλγαρία, ύστερα από διαγωνισμό που διεξήχθη για την «Κατασκευή οδού πρόσβασης στο συνοριακό πέρασμα Στρουμιάνι - Μπέροβο ανάμεσα στη Βουλγαρία και στην πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας», προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ.

ΤΟΝΙΑ ΤΣΑΚΙΡΗ
Το ΒΗΜΑ, 04/09/2005 , Σελ.: D07



επιστροφή