Τευχος 37


Από φοιτητές, επιχειρηματίες
Κολλέγια στις ΗΠΑ μεταμορφώνουν τους σπουδαστές σε μπίζνεσμεν
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ

Επιχειρηματικότητα: στην περιοχή της Βοστώνης οι φοιτητές όπως και οι εκπαιδευτικοί ορκίζονται σ΄ αυτήν τη λέξη. Η δημιουργία επιχειρήσεων έχει μετατραπεί σε εμμονή, κυρίως στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (το περίφημο ΜΙΤ του Κέμπριτζ), αλλά και στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, στην άλλη όχθη του ποταμού Τσαρλς. Στα δύο αυτά εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι επιχειρηματίες που φοίτησαν στις αίθουσες και τα εργαστήριά τους είναι θρύλοι.

    Όποια συζήτηση κι αν κάνεις στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, έπειτα από πέντε λεπτά πέφτει το όνομα του Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ, του εφευρέτη του τηλεφώνου που δίδαξε εκεί. Όταν επισκέπτεσαι την πανεπιστημιούπολη του ΜΙΤ, γρήγορα ανακαλύπτεις τη γενναιοδωρία του Ρέι Στέιτα (ΜΙΤ 1957, ιδρυτής της Αnalog Devices), που έδωσε το όνομά του- και τη χρηματοδότησή του- στο εντυπωσιακό κτίριο που στεγάζει το εργαστήριο πληροφορικής και τεχνητής νοημοσύνης. Όσο για τους φοιτητές, συναγωνίζονται ποιος θα έχει την καλύτερη ιδέα και την καλύτερη ομάδα στο διαγωνισμό «100 k» (100.000 δολάρια), που πήρε το όνομά του από το χρηματικό έπαθλο που δίνει στα καλύτερα business plans, τα καλύτερα σχέδια δημιουργίας επιχείρησης.

    «Από πού νομίζετε πως έρχεται ο νεωτερισμός σ΄ ένα πανεπιστήμιο;», ρωτάει ο Κένεθ Μορς, καθηγητής επιχειρηματικότητας στο Sloan School of Μanagement, τη σχολή επιχειρήσεων του ΜΙΤ. «Σίγουρα όχι από τους καθηγητές ή από τη διοίκηση... Έρχεται αναγκαστικά από τους φοιτητές». Μετά το παράδειγμα του ΜΙΤ, πολλοί άλλοι διαγωνισμοί θεσπίστηκαν στα πανεπιστήμια. Το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης δημιούργησε τον δικό του «διαγωνισμό επιχειρηματικού σχεδίου» με έπαθλο 50.000 δολάρια. Οι τέσσερις φιναλίστ του 2008 διαγωνίστηκαν στις 9 Απριλίου. Το πανεπιστήμιο αυτό δημιούργησε το Ινστιτούτο Επιχειρηματικής Τεχνολογίας και Εμπορευματοποίησης (ΙΤΕC) που διευθύνεται από έναν επιχειρηματία ερευνητή, τον Τζόναθαν Ρόουζεν, ο οποίος ανέπτυξε τεχνολογίες για τη χειρουργική και δημιούργησε πολλές εταιρείες πριν ενταχθεί στον όμιλο Johnson & Johnson. Ο Ρόουζεν επιμένει κι αυτός, όπως προηγουμένως ο Κεν Μορς, στην καινούργια φύση των νέων επιχειρήσεων. «Η ιδέα άλλαξε», εξηγεί. «Πριν από πέντε χρόνια, οι φοιτητές ονειρεύονταν να ξεκινήσουν το σχέδιό τους μέσα σ΄ ένα γκαράζ. Σήμερα θέλουν να ξεκινήσουν αμέσως μ΄ ένα συνολικό σχέδιο: μια επιχείρηση με έδρα το Μεξικό που θα αναπτύσσει λογισμικά στην Μπανγκαλόρ με ασιατικές χρηματοδοτήσεις και Σουηδούς συνεταίρους». Χρειάζεται όμως να πληρώσεις ακριβά για ένα διεθνές δίκτυο: οι σπουδές για το ΜΒΑ (Μaster of Βusiness Αdministration) κοστίζουν στις ΗΠΑ περίπου 40.000 δολάρια τον χρόνο.

    Καθηγητής Επιχειρηματικότητας στη Σχολή των Μεταλλείων, στο Παρίσι, ο Φιλίπ Μιστάρ σχετικοποιεί την αποτελεσματικότητα του αμερικανικού συστήματος. «Οι περισσότερες απ΄ αυτές τις αμερικάνικες ιστορίες επιτυχίας συνδέονται μ΄ έναν περιορισμένο αριθμό πανεπιστημίων - το ΜΙΤ στο Κέμπριτζ ή το Στάνφορντ στη Σίλικον Βάλεϊ. Αυτές οι περιπτώσεις είναι πολύ ιδιαίτερες στο αμερικανικό σύστημα και δεν είναι ο κανόνας».

    Τα στοιχεία. Ο Μιστάρ υπενθυμίζει τα στοιχεία της Ένωσης Πανεπιστημιακών Μάνατζερ Τεχνολογίας (ΑUΤΜ): Το 2006, 155 αμερικανικά πανεπιστήμια δημιούργησαν σχεδόν 480 νέες επιχειρήσεις, δηλαδή τρεις κατά μέσο όρο ανά πανεπιστήμιο. Στην κορυφή του καταλόγου είναι το ΜΙΤ με 23 επιχειρήσεις και το Σύστημα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας (που συνασπίζει καμιά δεκαριά πανεπιστημιακά ιδρύματα) με 39. Το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, όπου γεννήθηκε το Google, δεν δημιούργησε το 2006 παρά μόνον επτά επιχειρήσεις.

    ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ προωθούν τη δημιουργία επιχειρήσεων θεσπίζοντας διαγωνισμούς με χρηματικά έπαθλα για τα καλύτερα επιχειρηματικά σχέδια.

    ΤΟ ΜΙΤ έχει θεσπίσει διαγωνισμούς με έπαθλα 100.000 δολάρια για το καλύτερο επιχειρηματικό σχέδιο, 200.000 δολάρια για το καλύτερο επιχειρηματικό σχέδιο αφιερωμένο στις ανανεώσιμες ενέργειες και τον «διαγωνισμό του ασανσέρ» για την καλύτερη παρουσίαση επιχειρηματικού σχεδίου μέσα σ΄ ένα λεπτό.

    ΠΕΡΙΠΟΥ 800 φοιτητές κινητοποιούνται για τους διαγωνισμούς αυτούς400 έως 500 που συμμετέχουν και 300 που τους οργανώνουν.

    ΑΠΟ ΤΟ 1990 που θεσπίστηκε, ο διαγωνισμός του ΜΙΤ για το καλύτερο επιχειρηματικό σχέδιο «γέννησε» πάνω από 80 επιχειρήσεις που αντιπροσωπεύουν χρηματιστηριακή αξία άνω των 100 δισ. δολαρίων.

ΤΑ ΝΕΑ, 10 ΜΑΪΟΥ 2008


επιστροφή