Τευχος 36


Έγινε επιχειρηματική επιτυχία η διαχείριση της γνώσης

* Η αναγνώριση της προσπάθειας τριών νέων επιστημόνων οι οποίοι εφάρμοσαν στην πράξη τις ιδέες και την ερευνητική πείρα τους παρά τα μεγάλα γραφειοκρατικά και άλλα εμπόδια

Π. ΜΠΟΥΛΟΥΚΟΣ




——————————————


Στις αρχές του 2004 τρεις φίλοι συζητούσαν τις επαγγελματικές προοπτικές τους μετά την απόκτηση του διδακτορικού διπλώματός τους. Οι κκ. Π. Γεωργολιός, ο Κ. Καφεντζής και ο Γ. Παπαβασιλείου ονειρεύονταν τότε να εφαρμόσουν τις ιδέες και την ερευνητική εμπειρία τους στην πράξη με τη δημιουργία μιας εταιρείας στο άγνωστο στην Ελλάδα αντικείμενο της διαχείρισης γνώσης (knowledge management). Η ιδέα ήταν να πάρουν την τύχη στα χέρια τους και να εξερευνήσουν επιχειρηματικά το επιστημονικό θέμα που πραγματεύτηκαν ως υποψήφιοι διδάκτορες του ΕΜΠ. Ετσι ξεκίνησαν με όπλα τους την επιμονή και την υπομονή, καθώς στην Ελλάδα του σήμερα οι ρηξικέλευθες ιδέες θάβονται στις προκαταλήψεις και στα στερεότυπα του παρελθόντος.

Λίγους μήνες αργότερα αποφασίζουν να τολμήσουν να μπουν στα βαθιά και να ιδρύσουν την εταιρεία IMC (www. imc. com.gr).

* Παράξενη γλώσσα

«Ξεκινήσαμε να βρούμε χρηματοδότηση και μετά να παρουσιάσουμε το αντικείμενο της εταιρείας στις μεγάλες επιχειρήσεις του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα» επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Πάνος Γεωργολιός. «Στην αρχή ήταν πολύ δύσκολα. Σαν να μιλούσαμε μια παράξενη γλώσσα που δεν ήταν κατανοητή σε κανέναν» προσθέτει ο νέος επιστήμονας και επιχειρηματίας.

Οι υπηρεσίες που πρεσβεύουν οι ιδρυτές της εταιρείας στο αντικείμενο της διαχείρισης γνώσης δεν έχουν ακόμη εμπορική απήχηση στην Ελλάδα, αν και στο εξωτερικό η ζήτηση αυτών των υπηρεσιών και τεχνολογιών αυξάνεται ραγδαία. Παρά τις οικονομικές δυσκολίες της ομάδας λόγω του γεγονότος ότι όλη η προσπάθεια ξεκίνησε χωρίς εξωτερική χρηματοδότηση, οι ιδρυτές της δεν καταφεύγουν σε επενδυτές πιστεύοντας στην τεχνολογική κατάρτισή τους και στην αξία του επιστημονικού αντικειμένου τους.

Ο χρόνος όμως περνάει και οι δυσκολίες αυξάνονται. Ετσι και οι τρεις μηχανικοί αναγκάζονται να αναλαμβάνουν πιο μικρά και συνηθισμένα έργα ανάπτυξης λογισμικού και παροχής υπηρεσιών σε παρεμφερή αντικείμενα προκειμένου να δημιουργήσουν έσοδα, τα οποία επενδύουν διαρκώς στην εταιρεία. «Για να διατηρηθεί η εταιρεία ζωντανή, έπρεπε να κάνουμε και δουλειές από αυτές που γνώριζε μέχρι εκείνη τη στιγμή η ελληνική επιχειρηματική κοινότητα» εξηγεί ο κ. Γεωργολιός.

Ωστόσο, παρά τις δυσκολίες, το όραμά τους είναι ισχυρότερο και σιγά σιγά η εταιρεία μετουσιώνει την ερευνητική γνώση σε πρακτική εφαρμογή.

Σε αυτή τη φάση η βοήθεια έρχεται σαν από μηχανής θεός από το εξωτερικό. Η τεχνολογική αρτιότητα και η γνώση της ομάδας αναγνωρίζονται από τον γερμανικό εκδοτικό κολοσσό Bertelsmann, ο οποίος δραστηριοποιείται σε συναφές αντικείμενο μέσω της θυγατρικής εταιρείας empolis. Η empolis αγκαλιάζει την προσπάθεια της IMC και, παρά την ευγενική άρνηση των ιδρυτών για εισαγωγή γερμανικών κεφαλαίων, η συνεργασία ενισχύει την αυτοπεποίθηση της ομάδας και την εισάγει σε ένα κλαμπ πρωτοπόρων εταιρειών στη διαχείριση γνώσης σε διεθνές επίπεδο.

Λίγο πριν από τα μέσα του 2005, η ομάδα των τριών αποφασίζει να κάνει μια σημαντική κίνηση παρέχοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες σε εν δυνάμει πελάτες προκειμένου να τους πείσει για τα θετικά αποτελέσματα που μπορεί να επιφέρει η διαχείριση γνώσης στην ανταγωνιστικότητα, στην καινοτομία και στην αποτελεσματικότητα των εταιρειών και οργανισμών τους.

* Πρόσφορο έδαφος

«Η προσπάθεια αυτή βρίσκει επιτέλους πρόσφορο έδαφος και ενισχύει το ηθικό μας» τονίζει ο κ. Γεωργολιός. Η κίνηση «βγαίνει» και η ελληνική αγορά αρχίζει να συνειδητοποιεί την αξία της διαχείρισης γνώσης, αρχής γενομένης από τις πολυεθνικές επιχειρήσεις και κάποιους πρωτοπόρους δημόσιους φορείς.

Η πρώτη χρήση βρίσκει την IMC με έσοδα κατά τι λιγότερα από 200.000 ευρώ. Καθώς οι πρώτοι πελάτες αρχίζουν να εμπιστεύονται την εταιρεία, μοιραζόμενοι και αυτοί το όραμά της, η ομάδα των τριών αποκτά τους πρώτους της συνεργάτες μηχανικούς.

Η απόλυτη βεβαιότητα των ιδρυτών της εταιρείας για την αξία της καινοτομίας και των νέων τεχνολογιών τούς οδηγεί να αναζητήσουν συνοδοιπόρους που θα μοιραστούν το όραμά τους στην ελληνική περιφέρεια. Πιστεύοντας ότι εκτός Αθηνών βρίσκεται σημαντική τεχνογνωσία και ανεκμετάλλευτο ανθρώπινο κεφάλαιο, ο Πάνος Γεωργολιός οδηγείται σύντομα στη Θεσσαλονίκη και στη Μυτιλήνη, όπου συναντά νέα άτομα με παρεμφερή εκπαίδευση και όρεξη για εφαρμογή της έρευνας στην πράξη.

Η αντίδραση είναι άμεση και σύντομα ο κ. Τ. Μάνος και ο κ. Αλ. Τζωρτζακάκης, υποψήφιοι διδάκτορες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και Αιγαίου αντιστοίχως, ενσωματώνονται στην ομάδα των τριών δημιουργώντας γραφείο της IMC στη Θεσσαλονίκη και θυγατρική εταιρεία στη Μυτιλήνη με την επωνυμία IMC Aegean ΑΕ. Μέσω αυτών, η IMC αποκτά δύο επιπλέον κάθετες μονάδες, μία ολοκλήρωσης έργων πληροφορικής και μία δημιουργίας ψηφιακού περιεχομένου.

Η IMC πιστοποιείται με ISO και διενεργεί σχέδιο αναδιοργάνωσης επιτυγχάνοντας να αποκτήσει την υπόσταση μιας πραγματικής εταιρείας από μια ομάδα τριών μηχανικών. Η ανάπτυξη είναι πλέον θέμα χρόνου και η εταιρεία κάνει τζίρο 1,5 εκατ. ευρώ.

Παρά την αρχική επιτυχία, η ομάδα των πέντε πλέον μετόχων δεν εφησυχάζει. Προωθεί ρηξικέλευθες εφαρμογές στην ελληνική περιφέρεια και συμμετέχει στο κοινό επενδυτικό σχέδιο επτά δήμων της Κεντρικής Ελλάδας για αξιοποίηση των ευρυζωνικών υποδομών τους, ενώ εργάστηκε για να γίνουν τα Τρίκαλα, πόλη από όπου κατάγεται ο Παναγιώτης, πρότυπη ηλεκτρονική πολιτεία για την Κοινωνία της Πληροφορίας (e-Trikala).

Η επιβράβευση μήνυμα για νέους επιστήμονες


Ο κ. Γεωργολιός εξηγεί ότι αυτό που διαφοροποιεί την IMC από άλλες επιχειρήσεις είναι ο ανθρώπινος παράγοντας. Η εταιρεία επενδύει στο διανοητικό κεφάλαιο νέων ανθρώπων χωρίς να εστιάζει στην εργασιακή εμπειρία τους αλλά στην ενέργεια, στη δημιουργικότητα και στη διάθεσή τους να αλλάξουν το τοπίο. Αυτό άλλωστε είναι και το προσωπικό όραμα του επικεφαλής της IMC, όπως το περιγράφει στο blog που διατηρεί: «Αγωνία μου είναι η βελτίωση της ελληνικής πραγματικότητας, η μετατροπή της κοινωνίας μας σε δίκαιη, ισχυρή και ικανή να επιτρέπει στους νέους της να υλοποιούν τα όνειρά τους».

«Το επιχειρείν που στηρίζεται στη νέα γνώση οφείλει να γίνει καθημερινό φαινόμενο και στην Ελλάδα. Υπάρχουν πολλοί άριστοι έλληνες επιστήμονες που δεν τολμούν να κάνουν το βήμα από το πανεπιστήμιο στην επιχειρηματικότητα, καθώς είναι απογοητευμένοι από την πραγματικότητα που βλέπουν γύρω τους. Η επιβράβευση της προσπάθειάς μας από το ΕΒΕΑ στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα: ότι έχουν ωριμάσει πλέον οι συνθήκες για εμάς τους νέους επιστήμονες να τολμήσουμε να δημιουργήσουμε μια ελληνική αγορά που δεν βασίζεται αποκλειστικά σε εμπορικούς όρους αλλά αναπτύσσεται με άξονα τη δημιουργικότητα και τη φαντασία, την έρευνα και την καινοτομία, τη γνώση και την εξωστρέφεια».

Η εταιρεία και οι μέτοχοί της επιβραβεύθηκαν πριν από μερικές ημέρες από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Αθήνας (ΕΒΕΑ) με το Βραβείο Νέου Επιχειρηματία, ως μια νέα και δυναμική επιχείρηση που ξεκίνησε χωρίς καμία ιδιωτική ή κρατική χρηματοδότηση και αντιμετώπισε μεγάλα - γραφειοκρατικά και μη - εμπόδια.


Το ΒΗΜΑ, 13/07/2008


επιστροφή