Τευχος 32


ΚΑΘΑΡΑ Ι.Χ. ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΤΕΝΤΑ

Η καρδιά των μηχανών υδρογόνου της Volkswagen κατασκευάζεται στην Ελλάδα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Προκόπης Γιόγιακας



Τα αυτοκίνητα που θα κινούνται με υδρογόνο βρίσκονται σε πειραματική φάση. «Αίσθηση υδρογόνου» είναι ο κωδικός για τα μοντέλα της VW. Στην ένθετη φωτογραφία, πραγματοποιείται τεστ λειτουργίας της μεμβράνης

Τα αυτοκίνητα του μέλλοντος θα κινούνται με υδρογόνο. Εμείς αυτή τη στιγμή κατασκευάζουμε στην Πάτρα την καρδιά των νέων μηχανών της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen (VW)».

Όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο δρ Βασίλης Γρηγορίου, διευθύνων σύμβουλος εταιρείας ερευνών που στεγάζεται στο επιστημονικό πάρκο της Πάτρας, «πρόκειται για μια πλαστική (πολυμερική) μεμβράνη. Χωρίς αυτή τη μεμβράνη δεν μπορούν να λειτουργήσουν οι μηχανές του μέλλοντος- οι λεγόμενες κυψελίδες καυσίμου - που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υδρογόνο και προορίζονται να αντικαταστήσουν τις μηχανές εσωτερικής καύσης με τις οποίες κινούνται σήμερα τα αυτοκίνητα». «Η παγκόσμια πρωτοτυπία αυτής της μεμβράνης», προσθέτει, «είναι ότι αντέχει σε πολύ μεγάλες θερμοκρασίες, ακόμη και στους 200 βαθμούς Κελσίου. Από τη μια πλευρά της μεμβράνης περνάει το υδρογόνο, από την πλευρά το οξυγόνο και παράγεται ηλεκτρική ενέργεια χάρη στην οποία θα κινούνται τα αυτοκίνητα του μέλλοντος. Και το μοναδικό καυσαέριο είναι οι υδρατμοί, που δεν ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα».

Ο δρ Γρηγορίου μαζί με τον πρώην καθηγητή του στο Πανεπιστημίου Πατρών και σήμερα καθηγητή Χημείας στο ίδιο πανεπιστήμιο Γιάννη Καλλίτση και τον διευθυντή ερευνών στο Ινστιτούτο Χημικής Μηχανικής Υψηλών Θερμοκρασιών δρα Στυλιανό Νεοφυτίδη ίδρυσαν τον Φεβρουάριο 2005 την ερευνητική Αdvent Τechnologies. Η εταιρεία χρηματοδοτήθηκε με 700.000 ευρώ από το υπουργείο Ανάπτυξης μέσω του προγράμματος ΠΡΑΞΕ Β., ενώ συγχρηματοδοτείται από ιδιώτες και βιομηχανικούς επενδυτές.

«Τρία χρόνια από την ίδρυση της εταιρείας απασχολούμε στην Ελλάδα και στην Βοστώνη των ΗΠΑ όπου λειτουργεί η θυγατρική μας εταιρεία στο Πανεπιστήμιο Νorthern Εastern University (εξειδικεύεται στους καταλύτες) 20 υπαλλήλους, ανάμεσά τους και 12 ερευνητές», επισημαίνει ο κ. Γρηγορίου. «Πριν από 30 χρόνια το όλο εγχείρημα θα έμοιαζε τρελό. Σήμερα, η απόσταση δεν είναι πλέον πρόβλημα, αφού η πληροφόρηση είναι άμεση μέσω του Διαδικτύου, ενώ η θέση μας στο πάρκο είναι ιδανική, αφού για τέτοιου είδους εταιρείες που εξειδικεύονται στην υψηλή τεχνολογία απαιτείται να είναι κοντά σε πανεπιστημιακό ίδρυμα. Επίσης η παρουσία μας στις ΗΠΑ είναι απαραίτητη αφού εκεί τρέχουν οι προηγμένες τεχνολογίες και επιπλέον είναι μια αγορά που μας ενδιαφέρει».

Η εταιρεία δεν απευθύνεται μέχρι στιγμής τουλάχιστον στην ελληνική αγορά. «Αυτό δεν είναι για μας πρόβλημα. Οι Γερμανοί μάς προτίμησαν διότι καταφέραμε και φτιάξαμε ένα προϊόν που αντέχει στούς 200 βαθμούς Κελσίου όταν οι μεμβράνες που φτιάχνουν οι άλλες εταιρείες αντέχουν μέχρι 150-160 βαθμούς Κελσίου», εξηγεί ο κ. Στυλιανός Νεοφυτίδης.

Ο Βασίλης Γρηγορίου με την καρδιά των υδρογονοκίνητων αυτοκινήτων, τη μεμβράνη που κατασκευάζεται στην Ελλάδα για τη Volkswagen


Η ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΗ VW
«Μπορούμε να κερδίσουμε το στοίχημα»

«ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΠΕΡΙΠΟΥ 10 χρόνια συμμετείχαμε σε ερευνητικό πρόγραμμα για πολυμερή μαζί με ερευνητική ομάδα από τη Δανία και την Ιταλία. Εκεί έγινε η πρώτη μας επαφή με τους ανθρώπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ακολούθησαν συναντήσεις σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια, όπου παρουσιάσαμε τη δουλειά μας. Όμως για να μας εμπιστευτούν καθίσαμε και σχεδιάσαμε αυτό το προϊόν από την αρχή και πριν από ένα χρόνο αρχίσαμε να τούς προμηθεύουμε τις μεμβράνες».

Σύμφωνα με τον κ. Γρηγορίου, «η συνολική αγορά των κυψελίδων καυσίμου αναπτύσσεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς για περιβαλλοντικούς λόγους (κυρίως στην Ευρώπη) αλλά και οικονομικούς(κυρίως στις ΗΠΑ) και προβλέπεται να πλησιάσει τα 2 δισ. ευρώ παγκοσμίως μέχρι το 2011 και 20 δισ. μέχρι το 2020. Σήμερα, η εταιρεία παράγει 1.000 μεμβράνες τον μήνα, αλλά έχει δυνατότητες, με την ίδρυση μιας νέας μονάδας, μερικές χιλιάδες τον μήνα».

Όπως λέει, «ο ιδανικότερος τρόπος παραγωγής υδρογόνου είναι από την ηλεκτρόλυση του νερού με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτός είναι ο λόγος που η Ελλάδα μπορεί να κερδίσει το στοίχημα του υδρογόνου, αφού διαθέτει πολλές και διαφορετικές πηγές ενέργειας (ηλιακή, αιολική και γεωθερμική) που αν αξιοποιηθούν κατάλληλα, μπορεί η χώρα μας να γίνει παραγωγός χώρα υδρογόνου και ενέργειας μέσα στα επόμενα χρόνια».

ΤΑ ΝΕΑ
16 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2008


επιστροφή