Τευχος 3



Παράγονται μικρές ποσότητες βιοντίζελ στην Eλλάδα, αλλά πειραματικά - και διστακτικά... «Tα NEA» μίλησαν και με τους επιστήμονες που το παράγουν και με τους καλλιεργητές που τους προμηθεύουν τη φυτική πρώτη ύλη

Bάλτε... σογιέλαιο στη μηχανή σας!

Eπεξεργάζονται τα σπορέλαια και παράγουν - πειραματικά... - βιοντίζελ

ΜΑΝΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗΣ

Βιοντίζελ από βαμβακέλαιο, ηλιέλαιο, σογιέλαιο παράγει και δοκιμάζει εργαστήριο του ΕΜΠ. Αλλά διστακτικά, πειραματικά και σε... πιλοτικές ποσότητες.


Ο κ. Παναγιώτης Παλαιολόγος - στη φωτογραφία - γεμίζει το ρεζερβουάρ του με βιοντίζελ που του χορηγεί το Πολυτεχνείο, αφού επεξεργάζεται την πρώτη ύλη που προμηθεύεται από τον ίδιο


Ο 53χρονος κ. Παναγιώτης Παλαιολόγος έχει εργοστάσιο παραγωγής σπορέλαιων στην Καρδίτσα. Εδώ και ένα χρόνο δίνει ποσότητες βαμβακέλαιου στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Οι επιστήμονες το χρησιμοποιούν για έρευνα πάνω στα βιοκαύσιμα, δίνουν στον κ. Παλαιολόγο βιοντίζελ και αυτός με τη σειρά του το χρησιμοποιεί στα οχήματά του, αντί για πετρέλαιο. «Το έχουμε δοκιμάσει σε φορτηγά, τρακτέρ, σε πετρελαιοκίνητα I.X. αγροτικά. Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά», λέει στα «NEA» ο κ. Παλαιολόγος.

Όπως προσθέτει, οι δοκιμές που κάνει αυτός και οι συνεργάτες του στο... βιοκαύσιμο δεν γίνονται σε μικρές διαδρομές. «Το έχουμε τεστάρει σε μεγάλες αποστάσεις ακόμα και 600 χιλιομέτρων. Σε αρκετές περιπτώσεις έχουμε διαπιστώσει ότι το βιοντίζελ δίνει μία «επιπλέον ταχύτητα» στη μηχανή των οχημάτων, ενώ εμπειρικά καταλαβαίνουμε ότι ρυπαίνει λιγότερο το περιβάλλον». Ο κ. Παλαιολόγος είναι από τους λίγους Έλληνες που χρησιμοποιούν βιοντίζελ στα οχήματά τους. H ελληνική παραγωγή βιοντίζελ είναι σχεδόν μηδαμινή σήμερα παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα υποχρεώνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα στο 2005 το 2% του ντίζελ κίνησης που καταναλώνεται να έχει παραχθεί από προϊόντα φυτικής προέλευσης...

Μακριά από τον στόχο. Ουραγός είναι η Ελλάδα στην Ευρώπη στην παραγωγή βιοντίζελ. Μάλιστα δύσκολα η χώρα μας θα εκπληρώσει τον στόχο ώστε το 2% του χρησιμοποιούμενου ντίζελ να είναι βιοντίζελ. Δηλαδή να παράγουμε περίπου 50.000 τόνους βιοντίζελ. Και αυτό διότι ακόμα δεν είναι έτοιμα τα 2 εργοστάσια παραγωγής βιοντίζελ που αναμένεται να λειτουργήσουν στον Βόλο και το Κιλκίς.

Καθαρό, μη τοξικό καύσιμο. Φιλικό προς το περιβάλλον είναι το βιοντίζελ αφού είναι καθαρό, μη τοξικό καύσιμο, προϊόν ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (φυτικών ελαίων, ζωικών λιπών). Έχει πολύ χαμηλές εκπομπές οξειδίων του θείου του άνθρακα, υδρογονανθράκων, αιθάλης και μικροσωματιδίων και η καύση του δεν αυξάνει την περιεκτικότητα της ατμόσφαιρας σε CO2. Επιπλέον, όπως τονίζουν οι ειδικοί είναι κατάλληλο για τις ήδη υπάρχουσες πετρελαιομηχανές.

Πώς γίνεται η πιλοτική παραγωγή βιοντίζελ από φυτική ύλη


Βιοντίζελ από βαμβακέλαιο, ηλιέλαιο, σογιέλαιο παράγει και δοκιμάζει εδώ και ένα μήνα εργαστήριο στη Σχολή Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Πρόκειται για τη μοναδική στην Ελλάδα μονάδα Μηχανικής Διεργασιών Υδρογονανθράκων και Βιοκαυσίμων που έχει τη δυνατότητα να παράγει βιοντίζελ από κάθε είδους φυτική ύλη στο πλαίσιο πιλοτικού προγράμματος.

Ήδη, οι πρώτες ποσότητες που παράγονται στο εργαστήριο του Πολυτεχνείου μεταφέρονται στα ΕΛΠΕ και τη Μότορ Όιλ όπου δοκιμάζονται - γίνεται ανάμειξη με συμβατικό ντίζελ - ενώ από τον Σεπτέμβριο θα γίνονται τεστ και σε κινούμενο όχημα στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, τα ΕΛΠΕ έχουν ζητήσει από το Πολυτεχνείο, στο πλαίσιο του πιλοτικού project, 5 τόνους βιοντίζελ για τα τέλη Σεπτεμβρίου προκειμένου να τα διαθέσουν άμεσα σε πρατήρια.

H παραγωγή - ένα βαρέλι ή αλλιώς 200 λίτρα την ημέρα - γίνεται στο πλαίσιο πιλοτικού προγράμματος της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας.

Όπως τονίζουν οι επιστήμονες του Πολυτεχνείου, ο καθηγητής κ. N. Παπαγιαννάκος και ο χημικός-ερευνητής, υποψήφιος διδάκτορας κ. N. Μπαράκος, στόχος του έργου είναι να αναπτυχθεί η τεχνογνωσία για την παραγωγή και διάθεση βιοντίζελ από ελληνικές πρώτες ύλες που είναι διαθέσιμες.


ΤΑ ΝΕΑ , 23/07/2005


επιστροφή