Τευχος 27


Ο Νίκος Κουκούντζος άρχισε το 1965 ως απλός συντηρητής ασανσέρ, για να φθάσει σήμερα να ελέγχει το 67% της Κleemann Ηellas, η οποία κατέχει το 73% της ελληνικής και το 3,4% της παγκόσμιας αγοράς κατασκευής ανελκυστήρων

ΤΟ ΑΣΑΝΣΕΡ ΤΟΝ ΑΝΕΒΑΣΕ ΣΤΟ ΡΕΤΙΡΕ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΡΓOΣ ΠΟΥΛΕΡΕΣ


Ο κ. Νίκος Κουκούντζος, βασικός μέτοχος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κleemann Ηellas: Ούτε που μπορούσα να φανταστώ την πορεία που θα ακολουθούσε η εταιρεία μας
Το ασανσέρ της επιχειρηματικής πορείας του Μικρασιάτη στην καταγωγή Νίκου Κουκούντζου βρέθηκε σχετικά γρήγορα από το ισόγειο στο ρετιρέ της ελληνικής αγοράς κατασκευής ανελκυστήρων. Όταν ιδρύθηκε, το 1983, η Κleemann Ηellas κατασκεύαζε μόλις 180 ανελκυστήρες, ενώ φέτος προβλέπεται να κατασκευάσει 14.000, από τους οποίους περίπου οι μισοί θα απορροφηθούν από την ελληνική αγορά, ενώ οι άλλοι μισοί θα ταξιδέψουν σε χώρες της Ευρώπης και της Ασίας.
Η ιστορία της Κleemann Ηellas είναι σχεδόν ταυτόσημη με την επαγγελματική πορεία του βασικού της μετόχου και σήμερα προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας Νίκου Κουκούντζου, ο οποίος μπήκε στον κλάδο του ανελκυστήρα το 1965 ως ένας απλός συντηρητής, για να φθάσει σήμερα να ελέγχει- μαζί με τους δύο γιους του - το 67% μιας εταιρείας η οποία κατέχει το 73% της ελληνικής αγοράς κατασκευής ανελκυστήρων.
Η πορεία του βασικού μετόχου της Κleemann Ηellas δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Γεννημένος το 1944 στη Θεσσαλονίκη, γιος Μικρασιάτη βιοπαλαιστή με κρεοπωλείο στην αγορά του Μοδιάνο και εν συνεχεία ταβέρνα στη Σίνδο, ο μικρός τότε Νίκος, θέλοντας να ξεφύγει από τα στενά όρια του χωριού, έγινε πρόσκοπος, συνήθεια την οποία «απέβαλε» κοντά στα 30 του χρόνια. Εκεί έμαθε το ομαδικό πνεύμα, το οποίο και μετέφερε αργότερα στην επιχείρησή του.
«Βλέπω τι έχουμε πετύχει και ανατριχιάζω», συνηθίζει να λέει σήμερα ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, ο οποίος στο ερώτημα αν πίστευε ότι θα είχε τέτοια εξέλιξη η Κleemann απαντά με αφοπλιστική ειλικρίνεια: «Όχι, δεν μπορούσα καν να φανταστώ την πορεία μας».



Συνεργασία «κλειδί»
Έπειτα από πολλά ταξίδια στο εξωτερικό και συστηματική έρευνα του ευρωπαϊκού κλάδου, όσον αφορά τον υδραυλικό ανελκυστήρα, ο κ. Κουκούντζος πετυχαίνει τον συνεταιρισμό με τη γερμανική Κleemann Ηubtechnik- που δραστηριοποιείται στον χώρο των υδραυλικών συστημάτων από το 1857- και τη δημιουργία, το 1983, της σημερινής Κleemann Ηellas. Η συνεργασία με τη γερμανική επιχείρηση έδωσε στην Κleemann Ηellas την απαραίτητη τεχνογνωσία αλλά και την επωνυμία, που σήμερα είναι και το μοναδικό κοινό σημείο ανάμεσα στις δύο εταιρείες. Επόμενος σταθμός- ορόσημο για την εταιρεία ήταν η ανάπτυξη της δικής της τεχνολογίας και η δημιουργία της μονάδας της στο Κιλκίς, η οποία στα τέλη του 1985 αρχίζει την παραγωγή υδραυλικών ανελκυστήρων.

Επενδύσεων συνέχεια
Η διοίκηση της εταιρείας ετοιμάζει τώρα νέες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των παραγωγικών της μονάδων και για τη δημιουργία νέων εμπορικών δικτύων στην Ευρώπη και την Ασία. Από τα επενδυτικά πλάνα της βορειοελλαδίτικης εταιρείας δεν λείπουν οι εξαγορές ή και οι συμμετοχές σε παραγωγικές επιχειρήσεις του κλάδου, με βασικό στόχο την προώθηση στην αγορά νέων προϊόντων, πάντα γύρω από τον ανελκυστήρα.

«Δώρο» από την Ε.Ε.
Στο μεταξύ, η Κlemann προετοιμάζεται για να αντιμετωπίσει από καλύτερες θέσεις το «δώρο» που προσφέρει στους παραγωγούς συστημάτων αλλά και στους εγκαταστάτες ανελκυστήρων η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η πρόκληση αυτή είναι μία οδηγία της Ε.Ε. που προβλέπει την αντικατάσταση και τον εκσυγχρονισμό των παλαιών ανελκυστήρων σε όλες τις χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της Ελλάδας. Στελέχη της εταιρείας εκτιμούν ότι το νέο «κομμάτι» που θα προστεθεί στην πίτα της ευρωπαϊκής αγοράς ανελκυστήρων θα είναι της τάξεως των 1,5-1,8 δισ. ευρώ, από το οποίο ένα σημαντικό μέρος θα επιδιώξει να αποσπάσει η Κlemann Ηellas.
Στην ατζέντα των νέων επενδύσεων που σχεδιάζει η εταιρεία βρίσκονται και τα ανοίγματα στις αγορές της Μέσης Ανατολής, με έμφαση στην Ιορδανία, το Κουβέιτ, το Ντουμπάι, το Κατάρ και τα Εμιράτα, ενώ παράλληλα έχει ήδη δρομολογήσει την ισχυροποίηση

Η αγορά ανελκυστήρων
Στην παγκόσμια αγορά γίνονται 350.000 εγκαταστάσεις ανελκυστήρων ετησίως, με ανερχόμενη δύναμη την κινεζική αγορά. Στην ευρωπαϊκή αγορά δραστηριοποιούνται από τη μια οι εταιρείες κατασκευής εξαρτημάτων και συστημάτων ανελκυστήρων, όπως είναι η Κleemann και οι GΜV, ΙGV, ΑLGΙ, ΒΑCΗΕR και ΜΟRRΙS, και από την άλλη οι εταιρείες εγκατάστασης και συντήρησης, όπως οι πολυεθνικές ΟΤΙS, ΚΟΝΕ, SCΗΙΝDLΕR, ΤΗΥSSΕΝ και ΜΙΤSUΒΙSΗΙ, οι οποίες ελέγχουν περίπου το 70% της αγοράς. Στην Ελλάδα (12.500 νέες εγκαταστάσεις ανελκυστήρων για το 2006) η Κleemann κατέχει κυρίαρχη θέση, καθώς παράγει άνω του 73% των συστημάτων, ενώ το υπόλοιπο μοιράζονται ένας μεγάλος αριθμός μικρών κατά βάση βιοτεχνιών και εισαγωγικών επιχειρήσεων. Στο κομμάτι των εγκαταστάσεων, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται ξεπερνούν τις 1.000, χωρίς κάποια από αυτές να κατέχει δεσπόζουσα θέση στην αγορά. Από τα 1.000 γραφεία, τα 800 είναι ενεργοί πελάτες της Κleemann, οι δέκα πρώτοι εκ των οποίων πραγματοποιούν το 17,5% του τζίρου της εταιρείας.

Οι μεγάλοι σταθμοί στην πορεία της Κleemann
Η Κleemann άρχισε ουσιαστικά τη λειτουργία της το 1985, ημερομηνία κατά την οποία τέθηκε σε πλήρη λειτουργία η μονάδα της στο Κιλκίς. Επόμενος σταθμός ήταν η δημιουργία από την εταιρεία, το 1989, ενός συστήματοςμηχανήματος λείανσης εμβόλων, το οποίο μεγάλωσε την παραγωγική της δυναμικότητα κατά οκτώ φορές, αυξάνοντας σημαντικά στη συνέχεια το μέγεθος της εταιρείας.
Από τις σπουδαιότερες επιλογές στην πορεία της Κleemann- οι οποίες, όταν αποφασίστηκαν, είχαν υψηλό βαθμό ρίσκου αλλά στην πορεία επιβεβαιώθηκε η ορθότητά τους- ήταν η δημιουργία της μονάδας Κlefer στο Κιλκίς, σε συνεργασία με την ισπανική Τecnolama Fermator, και η ίδρυση της τουρκικής θυγατρικής Κleemann Αsansor. Σημαντικές στιγμές ήταν και η δημιουργία του νέου εργοστασίου ηλεκτρονικών και αυτοματισμού αλλά και η έναρξη λειτουργίας του νέου εργοστασίου κατασκευής θαλάμων και ανελκυστήρων χωρίς μηχανοστάσιο.

TA NEA, 9/6/2007


επιστροφή