Τευχος 25


Το γιατί και πώς γελάμε αποκωδικοποιούν οι επιστήμονες με πειράματα σε ανθρώπους και ζώα

ΓΕΛΑΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΑΡΕΣΟΥΜΕ!

Σπάνια το γέλιο σχετίζεται με το χιούμορ

JOHN TIERNEY



Δύο μικρά κέικ ψήνονται παρέα σε έναν φούρνο. Φωνάζει το ένα: "Πω πω, πολλή ζέστη κάνει εδώ μέσα!". Και απαντά το άλλο: "Αμάν! Ένα κέικ που μπορεί και μιλάει!".

Διαβάζοντας αυτό το ανέκδοτο, οι περισσότεροι αναγνώστες δεν βρήκαν τον λόγο να γελάσουν. Κάτω από διαφορετικές συνθήκες όμως, όπως διαπιστώνουν οι επιστήμονες στα πειράματά τους, πολλοί ξεκαρδίζονται. Είναι ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι ερευνητές στην προσπάθειά τους να βρουν γιατί γελάμε. Και με έκπληξή τους διαπιστώνουν πως το γέλιο μικρή σχέση έχει με το χιούμορ.

Βήματα εξέλιξης. Έπειτα από 2.000 χρόνια ερευνών όλων των μεγάλων φιλοσόφων και θεωρητικών, από τον Πλάτωνα μέχρι τον Φρόυντ και από τον Αριστοτέλη μέχρι τον Σοπενάουερ, το γέλιο αρχίζει και αποκαλύπτει τα μυστικά του στην επιστήμη. Μελετώντας τον ανθρώπινο εγκέφαλο και γαργαλώντας ακόμα κι αρουραίους, οι ειδικοί αναπαριστούν τα βήματα της εξέλιξης του γέλιου.

Μερικές φορές, πράγματι γελάμε αντιδρώντας σε κάτι αστείο. Τις περισσότερες φορές όμως χρησιμοποιούμε το γέλιο ως ένα ενστικτώδες εργαλείο επιβίωσης στην καθημερινή μας ζωή. Γελάμε για να γίνουμε αρεστοί κι αποδεκτοί από τον κοινωνικό περίγυρο.
   
Οι συμμετέχοντες σε σεμινάρια γέλιου προσπαθούν να εκμεταλλευθούν τα αποδεδειγμένα οφέλη του γέλιου για την καλή λειτουργία του οργανισμού - στο στιγμιότυπο, ομάδα μελών λέσχης κατά τη διάρκεια γελωτοθεραπείας στους Κήπους του Λουξεμβούργου στο Παρίσι

Σε φυσικούς χώρους. Ο Ρόμπερτ Προβάιν, καθηγητής με ειδίκευση στο νευρικό σύστημα, άρχισε τα πειράματά του πριν από 20 χρόνια στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ βάζοντας τους μαθητές του να παρακολουθούν επεισόδια κωμικών σειρών. Λίγοι γελούσαν με την καρδιά τους και τα πειράματα δεν απέδιδαν. Έτσι, σκέφτηκε πως ο καλύτερος τρόπος ήταν να παρατηρήσει προσεκτικά τα αντικείμενα της έρευνάς του στο φυσικό τους περιβάλλον, στον δρόμο, τα μπαρ, τις παρέες. Αφού το έκανε για πολύ καιρό, διεπίστωσε ότι το 80%-90% των περιπτώσεων γελούν ακούγοντας φράσεις που δεν είναι καθόλου αστείες από μόνες τους, όπως «το ξέρω» ή «θα τα πούμε αργότερα». Πολύ σπάνια το γέλιο ήταν προϊόν του χιούμορ.

Ο καθηγητής βρήκε πως οι περισσότεροι ομιλητές, ειδικά οι γυναίκες, γελούν πιο πολύ από τους συνομιλητές τους, χρησιμοποιώντας το γέλιο ως έμφαση για τα λεγόμενά τους. Πολλοί μπορούν να συγκρατηθούν και να μη γελάσουν, ελάχιστοι όμως μπορούν να γελάσουν πειστικά όταν δεν το εννοούν.

Όλα τα θηλαστικά. «Παρατηρώντας τους συνομιλητές μας, μπορούμε να καταλάβουμε πότε γελούν αληθινά και πότε βεβιασμένα», λέει ο Προβάιν. «Αποτελεί, διαχρονικά, ένα ισχυρό σημάδι για τη διάθεση των γύρω μας. Το γέλιο είναι από τα λίγα κοινά που μοιραζόμαστε με όλους τους ανθρώπους, πιθανόν και με όλα τα θηλαστικά».

Οι επιστήμονες διεπίστωσαν πως ο χαρακτηριστικός ήχος του γέλιου (χα-χα) προέρχεται από τον ήχο που παράγουν πρωτεύοντα θηλαστικά όπως οι χιμπαντζήδες όταν γαργαλιούνται και όταν κυνηγιούνται παίζοντας μεταξύ τους. Ο Τζακ Πάνκσεπ, νευροψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο της πολιτείας της Ουάσιγκτον, ανακάλυψε πως και οι αρουραίοι παράγουν έναν ήχο όταν γαργαλιούνται, ο οποίος δεν είναι αντιληπτός από τον άνθρωπο.

«Κυκλώματα ευφορίας». Ο καθηγητής πιστεύει πως ο εγκέφαλος διαθέτει σημεία που αντιδρούν στο γέλιο κι έχουν παραμείνει αναλλοίωτα από την προϊστορική εποχή. Το γέλιο ενεργοποιεί συγκεκριμένα «κυκλώματα ευφορίας» στον εγκέφαλο. Στην περίπτωση των ζώων ή των μικρών παιδιών, το γέλιο τους καθησυχάζει τούς μεγαλυτέρους ότι παίζουν μεταξύ τους και δεν μαλώνουν. «Το γέλιο στα πρωτεύοντα θηλαστικά αναπτύχθηκε για να δείχνει στον περίγυρο ότι υπάρχει η πρόθεση για φιλική αλληλεπίδραση. Τα ζώα χρειάζονται έναν συναισθηματικό μηχανισμό για να γίνονται αποδεκτά από τον περίγυρό τους», εξηγεί ο Πάνκσεπ.

Οι άνθρωποι συνήθως γελούν για πρώτη φορά σε ηλικία τεσσάρων μηνών, αντιδρώντας αρχικά στο γαργαλητό. Όσο μεγαλώνουν βρίσκουν ολοένα και περισσότερους λόγους για να γελάσουν, κάποιες φορές εις βάρος κάποιου άλλου, μόνο και μόνο για να γίνουν αποδεκτά μέλη μιας ομάδας. Συνήθως γελούν για να κάνουν φίλους και να δείξουν ποια είναι η θέση τους στην κοινωνική ιεραρχία.

«Φωτογραφίζουν» τη διαδικασία παραγωγής του γέλιου

Οι έρευνες για το γέλιο και τον εγκέφαλο βρίσκονται ακόμα σε αρχικό στάδιο, καθώς οι επιστήμονες προτίμησαν να ασχοληθούν πρώτα με τον φόβο, το στρες και άλλα αρνητικά συναισθήματα. Οι έρευνες που έχουν γίνει πάντως δείχνουν πως η διαδικασία του γέλιου αποτελείται από τρία βασικά στάδια.

* Στο πρώτο, το άτομο καταλαβαίνει πως πρέπει να αντιδράσει γελώντας.

* Στο δεύτερο, ο εγκέφαλος στέλνει σήματα για την κίνηση των μυών του προσώπου. Τέλος, στο τρίτο, προκαλείται το αίσθημα ευφορίας που συνήθως ακολουθεί το γέλιο.

Με μηχανήματα. Σε μία από τις έρευνες, οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν ειδικά μηχανήματα απεικόνισης για να "φωτογραφίσουν" τον εγκέφαλο των εθελοντών την ώρα που διάβαζαν ανέκδοτα και κόμικς ή άκουγαν ηχογραφημένο γέλιο. Σύμφωνα με τα πρώτα ευρήματα, το τμήμα που ενεργοποιεί τη διαδικασία βρίσκεται στον μετωπιαίο λοβό, όπου επίσης βρίσκεται το κέντρο της κίνησης των μυών, της γνωστικής επεξεργασίας και της ευχαρίστησης.

Άλλες έρευνες έδειξαν πως το τμήμα του μετωπιαίου λοβού ενεργοποιείται μόνον όταν το άτομο κρίνει ως αστείο αυτό που ακούει. Όταν μάλιστα αυτή η περιοχή του εγκεφάλου έχει υποστεί βλάβη από ατύχημα, το άτομο γελάει με ατάκες που δεν είναι ιδιαίτερα αστείες ή δεν γελά καθόλου όταν διαβάζει ένα κόμικς ή ένα ανέκδοτο. Οι επιστήμονες προσπαθούν να μάθουν τον ακριβή ρόλο που διαδραματίζει κάθε περιοχή του εγκεφάλου στη διαδικασία του γέλιου. Θέλουν επίσης να καταλάβουν πόσο διαφορετικά λειτουργεί αυτή η διαδικασία στον εγκέφαλο ενός ατόμου που υποφέρει από κατάθλιψη, ελπίζοντας πως αν καταφέρουν να επέμβουν στις περιοχές αυτές, μπορούν να αλλάξουν τη διάθεσή του.
   
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γελούν αντιδρώντας σε κάποιο αστείο, αλλά χρησιμοποιούν το γέλιο ως εργαλείο κοινωνικής αποδοχής - στη φωτογραφία η γνωστή ηθοποιός Σαρλίζ Θέρον κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στο Χόλιγουντ

Επιμέλεια: Στέφανος Κρίκκης, Εύη Ελευθεριάδου

ΤΑ ΝΕΑ , 23/03/2007


επιστροφή