Τευχος 21



ΟΔΙΚΟΣ ΔΑΚΤΥΛΙΟΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΥΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Η ελληνική ιδέα φαίνεται ότι σύντομα θα λάβει σάρκα και οστά, δίνοντας μεγάλη οικονομική ανάπτυξη στη χώρα μας

ΤΟΝΙΑ ΤΣΑΚΙΡΗ



Στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης στήριξης αυτής της πρωτοβουλίας έχει υλοποιηθεί ένα ελληνικό πολιτιστικό πρότζεκτ που αναφέρεται στην «αναβίωση του ταξιδιού της Αργούς». Πιστό αντίγραφο του αρχαίου πλοίου το οποίο έχει ήδη κατασκευαστεί αναμένεται να πλεύσει στις αρχές του καλοκαιριού στις ακτές της Μ. Θάλασσας με την ευκαιρία του εορτασμού των 15 χρόνων από την ίδρυση του ΟΣΕΠ και της συνόδου κορυφής στην Κωνσταντινούπολη, δίνοντας ιδιαίτερη προβολή στην Ελλάδα και στην προοπτική του «Δρόμου των Αργοναυτών»



Η ελληνική ιδέα για τη δημιουργία οδικού δακτυλίου γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα φαίνεται ότι σύντομα θα λάβει σάρκα και οστά, δίνοντας μεγάλη οικονομική ανάπτυξη στη χώρα μας. Οπως ανέφερε ο υφυπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας κ. Ευρ. Στυλιανίδης εκπροσωπώντας την Ελλάδα στο 15ο Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών κρατών-μελών του ΟΣΕΠ (του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας Ευξείνου Πόντου) που διοργανώθηκε στη Μόσχα, η πρόταση για την υλοποίηση αυτού του δρόμου είναι πλέον πολιτική απόφαση καθώς έχει υιοθετηθεί από όλα τα κράτη-μέλη του ΟΣΕΠ και αναμένεται άμεσα να υπογραφεί σχετικό μνημόνιο. Σημειώνεται ότι η ελληνική πρόταση για τον δακτύλιο υποβλήθηκε επίσημα τον περασμένο Απρίλιο στον οργανισμό με πρωτοβουλία του κ. Στυλιανίδη σε συνεργασία με τον γενικό γραμματέα του ΟΣΕΠ πρέσβη κ. Λ. Χρυσανθόπουλο.


* Διαδρομή 7.000 χιλιομέτρων

Η κατασκευή αυτού του δρόμου, ο οποίος θα προσεγγίζει τα 7.000 χιλιόμετρα, θα διασφαλίσει τη χωροταξική ενοποίηση των κρατών γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα δημιουργώντας μια ενιαία αγορά η οποία δεν θα περιορίζεται μόνο στον ενεργειακό τομέα αλλά θα μπει και στον τομέα του εμπορίου, των προϊόντων και των υπηρεσιών και βεβαίως ο δρόμος αυτός θα βοηθήσει στην ανάπτυξη και της τουριστικής κίνησης μεταξύ των χωρών αυτών. Για την Ελλάδα μάλιστα είναι ειδικότερου εθνικού ενδιαφέροντος διότι διασυνδέει περιοχές όπου είναι έντονη η εθνική πολιτιστική παρουσία και δίνει τη δυνατότητα στη χώρα μας να αναπτυχθεί και οικονομικά υλοποιώντας το δεύτερο μεγάλο άνοιγμα της οικονομικής διπλωματίας μετά τα Βαλκάνια που είναι η Μαύρη Θάλασσα.

Ο οδικός δακτύλιος θα ξεκινά από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που βρίσκεται σε διαδικασία αναβάθμισης, θα συνεχίζει προς Κομοτηνή, Χάσκοβο Βουλγαρίας, Βουκουρέστι, Κισινάου Μολδαβίας, θα κατεβαίνει στην Οδησσό, θα ξανανεβαίνει στη Μαριούπολη και περιτρέχοντας την Αζοφική Θάλασσα θα ξανακατεβαίνει στο Νοβοροσίσκ της Ρωσίας, στο οποίο καταλήγουν πολλοί αγωγοί και αποτελεί ένα από τα κεντρικότερα λιμάνια στον τομέα της ενέργειας. Θα συνεχίζει στο Μπατούμι και στο Πότι της Γεωργίας - λιμάνια τα οποία θα συνδέονται ή συνδέονται ήδη με το εσωτερικό της Αρμενίας και του Αζερμπαϊτζάν -, θα προεκτείνεται στην Τουρκία μέσω Τραπεζούντας, Άγκυρας και Κωνσταντινούπολης και θα καταλήγει πάλι στην Αλεξανδρούπολη, πάνω από τη δεύτερη γέφυρα που συμφωνήθηκε να κατασκευαστεί στον Έβρο μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας κατά την επίσκεψη της υπουργού Εξωτερικών Ν. Μπακογιάννη στην Κωνσταντινούπολη τον περασμένο Ιούνιο.


* Οι πηγές χρηματοδότησης

Η πρόταση της ελληνικής πλευράς να ονομαστεί ο συγκεκριμένος οδικός δακτύλιος «Δρόμος των Αργοναυτών» δεν υιοθετήθηκε επίσημα, αν και είναι πλέον ευρέως γνωστή αυτή η ονομασία. Η υλοποίηση αυτού του μεγάλου έργου απαιτεί τη δημιουργία συντονιστικών οργάνων, όπως Τεχνική Γραμματεία, που θα διασφαλίσουν τη συνεργασία των κρατών-μελών και θα συντονίζουν τις δράσεις. Η ελληνική πλευρά έχει προτείνει ως έδρα της εν λόγω Τεχνικής Γραμματείας τη Θεσσαλονίκη και οι αρμοδιότητές της να ασκηθούν από την Εγνατία ΑΕ, η οποία, εκτός της κατασκευής του σημαντικού έργου της Εγνατίας οδού, έχει και τη διοικητική υποστήριξη για την κατασκευή του πανευρωπαϊκού άξονα Κωνσταντινούπολης - Θεσσαλονίκης.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η ελληνική πλευρά έχει μελετήσει το πού μπορούν να βρεθούν πηγές χρηματοδότησης του κάθε τμήματος, από τα οποία κάποια είναι ήδη κατασκευασμένα, κάποια είναι υπό κατασκευή, ενώ κάποια πρέπει να κατασκευαστούν. Στο κομμάτι που διατρέχει την Ελλάδα, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία οι πηγές αυτές μπορεί να είναι ευρωπαϊκές γιατί ο δρόμος αυτός είναι ταυτισμένος με τον πανευρωπαϊκό άξονα 9. Για κομμάτια του δρόμου που θα περνούν από Μολδαβία, Ουκρανία, Γεωργία, Αρμενία και Αζερμπαϊτζάν οι χρηματοδοτήσεις μπορεί να διασφαλιστούν από αναπτυξιακά προγράμματα πλούσιων χωρών είτε από διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, όπως είναι η World Bank, είτε από εθνικούς πόρους. Όπου αυτό είναι αδύνατον θα μπορούσε να μπουν και η EBRD και η IBD, δηλαδή οι ευρωπαϊκές τράπεζες. Σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις, μετά την υπογραφή του σχετικού μνημονίου για το έργο, η οποία αναμένεται ως την άνοιξη του 2007, το έργο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ως το 2010.
ΤΟ ΒΗΜΑ, 12/11/2006


επιστροφή