Τευχος 16


EΠIXEIPHΣEIΣ / ΠPOΦIΛ

TΑ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ

Πόσο εύκολα μπορεί να μπει στο ράφι εντός καταστήματος ένα σκουρόχρωμο σαπούνι όταν η αγορά έχει φτιαχτεί για τα λευκά μοσχοσάπουνα; H απάντηση δόθηκε το 1972 από τον Nίκο Kουτσιανά, διευθύνοντα σύμβουλο σήμερα της Apivita, και φαίνεται ότι έπεισε

ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ


Από το μικρό φαρμακείο της οδού Κατεχάκη 56 έως τις αγορές της Ιαπωνίας και των ΗΠΑ το ζευγάρι των φαρμακοποιών που δημιούργησε την εταιρεία Apivita ταξίδεψε κρατώντας στα χέρια του ένα νεσεσέρ γεμάτο όραμα και τα αποτελέσματα μια πολύχρονης δουλειάς που αξιοποίησε τις δυνατότητες της φύσης. Σήμερα τα προϊόντα τους στέκονται πλάι σε δεκάδες άλλα μεγάλων πολυεθνικών κολοσσών και ετοιμάζονται να ανοίξουν τα φτερά τους σύντομα και στην αγορά της Κίνας.

H ιστορία ξεκίνησε στο εργαστήριο ενός φαρμακείου της οδού Κατεχάκη ανάμεσα σε δοκιμαστικούς σωλήνες, μπουκαλάκια και σκευάσματα. Αναζητώντας στην ισορροπία της φύσης τα μυστικά της υγείας και της ομορφιάς, ο νεαρός τότε φαρμακοποιός Νίκος Κουτσιανάς επικέντρωσε το ενδιαφέρον του στην πρόπολη, δηλαδή τη ρητίνη που χρησιμοποιούν οι μέλισσες για να προστατεύσουν τις κυψέλες τους από μικροβιακές επιμολύνσεις και στα φυτικά εκχυλίσματα της ελληνικής χλωρίδας. Ψάχνοντας καινοτόμα προϊόντα που να σέβονται όμως το περιβάλλον, έφτιαξε ένα σκουρόχρωμο σαπούνι - το πρώτο προϊόν που παρήγαγε - και έβαλε έτσι τα θεμέλια της εταιρείας που σήμερα διοικεί και προμηθεύει με τα φυτικά της προϊόντα καταναλωτές στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα.
 
«Τα καταφέραμε επειδή πιστέψαμε στ' όνειρό μας. Πρέπει να πιστέψεις στο όνειρό σου για να γίνει πραγματικότητα. Απλό αλλά και δύσκολο», λέει ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της APIVITA Νίκος Κουτσιανάς

Οι προσπάθειες ήταν επίμονες, δεν αρκούσε να εμπιστεύεται μόνο ο ίδιος το προϊόν του. Έτσι κατάφερε να το τοποθετήσει αρχικά στα ράφια ορισμένων φαρμακείων μέσα σε ένα ξύλινο κασελάκι φιλοτεχνημένο από τον Σπύρο Ορνεράκη. Ήταν το πρώτο βήμα. «Ξεκινήσαμε από μια τρέλα. Εγώ και η γυναίκα μου Νίκη. Δεν υπήρχε τίποτε εκτός από την τόλμη του επιχειρείν δύο νέων ανθρώπων. Θα έλεγα μάλιστα ότι η εταιρεία δεν θα υπήρχε χωρίς τη γυναίκα μου Νίκη», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Apivita. Οι δυο τους πάντρεψαν το επιχειρηματικό δαιμόνιο και την αναζήτηση του ερευνητή. Όραμα και των δυο να μάθουν τους καταναλωτές «ότι όταν η ανθρώπινη ζωή αδιαφορεί για τη φυσική αρμονία στερείται γρήγορα τις δυνάμεις που τη συντηρούν. Αυτό προσπαθούμε χρόνια τώρα. Ο στόχος μας δεν ήταν να φτιάξουμε προϊόντα για να βγάλουμε χρήματα. Αυτό θα σήμαινε εκπτώσεις στα όνειρά μας», εξηγεί.


Apis + Vita

Στο διάστημα που ακολούθησε η έρευνα δεν σταμάτησε. Ο πειραματισμός σε νέα προϊόντα, πάντα με βάση φυσικές πρώτες ύλες, ήταν διαρκής και η είσοδός τους στα ράφια των φαρμακείων δεν ήταν πάντα εύκολη. Άλλωστε αγορά δεν υπήρχε, τα προϊόντα ήταν ακριβά σε σχέση με άλλα συμβατικά που κυκλοφορούσαν και επιπλέον η πρόταση για επιστροφή στη φύση είκοσι χρόνια πριν ήταν κάτι σαν... ανέκδοτο. Όμως, παρά τις φωνές φίλων και συνεργατών που τους έλεγαν να σταματήσουν, το 1979 μαζί με τη γυναίκα του Νίκη - επίσης φαρμακοποιό -, ο Νίκος Κουτσιανάς βάζει τα θεμέλια της εταιρείας τους. Δυο λέξεις συνθέτουν το όνομα της Apis (μέλισσα) και Vita (ζωή). Σήμερα τα προϊόντα της Apivita βρίσκονται σε περισσότερα από 4.000 φαρμακεία σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε χώρες του εξωτερικού από την Αυστραλία έως τις ΗΠΑ και από τη Δανία έως την Ιαπωνία.


Μέλι και βότανα



 
Τι διαφορετικό όμως έχει να προτείνει η ελληνική εταιρεία που την κάνει να μπορεί να έχει τη θέση της στα ράφια των καταστημάτων του εξωτερικού ανάμεσα σε προϊόντα πολυεθνικών φαρμακευτικών κολοσσών; «Αγνά μελισσοκομικά προϊόντα (μέλι, κερί, πρόπολη, γύρη, βασιλικό πολτό), ελληνικά βότανα όπως το θυμάρι αλλά και φυτικά παράγωγα μοναδικά όπως η μαστίχα Χίου και η ζαφορά Κοζάνης. Αυτές είναι οι πρώτες ύλες σε περισσότερα από 200 προϊόντα της Apivita που κυκλοφορούν στην παγκόσμια αγορά.
Τα «μυστικά» της, όπως λένε οι άνθρωποί της. Με σήμα τη μέλισσα η Apivita περιλαμβάνει σήμερα τέσσερις ξεχωριστές σειρές προϊόντων (Propoline, Aromatherapy, Express και Apitherapy), που καλύπτουν σχεδόν όλες τις κατηγορίες καλλυντικών που χρησιμοποιούνται στην αγορά.Δραστηριοποιείται στην αγορά του φυτικού καλλυντικού, μια αγορά η οποία παρουσιάζει ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 10%-15% τον χρόνο και αποτελεί τη νέα τάση στα καλλυντικά. Μάλιστα την τελευταία πενταετία, αν και η εταιρεία έχει να αντιμετωπίσει τον έντονο ανταγωνισμό μεγάλων πολυεθνικών που μπαίνουν και εκείνες σε αυτή την αγορά, έχει διευρύνει τις δραστηριότητές της.


Στο Χονγκ Κονγκ!

Ακόμα και το τραμ που μεταφέρει καθημερινά εκατοντάδες πολίτες του πολύβουου Χoνγκ -Κονγκ στην πλέον αριστοκρατική συνοικία της πόλης γράφει με μεγάλα πολύχρωμα γράμματα Apivita. H εταιρεία βασίζει σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξή της στην εξωστρέφειά της. Σε μεγάλες αλυσίδες της Νέας Υόρκης, του Λονδίνου, της Μαδρίτης αλλά και μεγαλουπόλεων άλλων χωρών όπως η Γαλλία, το Βέλγιο, η Σουηδία, η Αυστραλία τα προϊόντα Apivita έχουν τη δική τους θέση. Μάλιστα το τελευταίο εγχείρημα του ζεύγους Κουτσιανά είναι το πρώτο κατάστημα της εταιρείας το οποίο εγκαινιάστηκε στην Αθήνα στην οδό Σόλωνος. Το κατάστημα αυτό είναι ένα πιλοτικό και θα αποτελέσει, όπως λένε οι δημιουργοί του, το εφαλτήριο για τη δημιουργία και άλλων στο εξωτερικό. Μάλιστα σχεδιάζεται να λειτουργήσουν παρόμοια καταστήματα εντός του 2006 στη Σαγκάη και το Πεκίνο.


Δυνατό χαρτί της εταιρείας, η Ασία

Σήμερα η εταιρεία - η οποία μετρά 27 χρόνια παρουσίας στην αγορά - αναπτύσσεται έχοντας τα μάτια της στραμμένα εκτός των ελληνικών συνόρων, καθώς με τους Έλληνες καταναλωτές το στοίχημα έχει κερδηθεί εδώ και καιρό. Άλλωστε η ελληνική αγορά είναι μια μικρή αγορά η οποία δεν έχει και πολλά περιθώρια. Οι άνθρωποι της Apivita δεν εφησυχάζουν. Στις αγορές του εξωτερικού η Ασία είναι το δυνατό τους χαρτί. «Είναι εντυπωσιακές οι ευκαιρίες που κρύβουν για τους Έλληνες επιχειρηματίες οι αγορές της Ασίας. Ιαπωνία, Χονγκ - Κονγκ, Ταϊβάν, Φιλιππίνες και σύντομα Κίνα είναι οι σταθμοί της Apivita στην Άπω Ανατολή, ενώ ενδιαφέρουσες συνεργασίες αναμένονται και στην αγορά του Ντουμπάι με περιθώρια επεκτάσεως και σε αλλά γειτονικά εμιράτα.



ΤΑ ΝΕΑ , 17/06/2006



επιστροφή