Τευχος 16


I.X. ΠΑΛΑΙΑΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΑ ΘΕΡΙΕΥΟΥΝ ΤΟ "ΝΕΟ ΝΕΦΟΣ" ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

ΜΑΡΙΑ ΝΤΑΛΙΑΝΗ




 
OZON και αιωρούμενα σωματίδια «χτύπησαν» άλλη μια φορά την ατμόσφαιρα της Αθήνας στις 25 Μαΐου, δημιουργώντας ασφυκτικές συνθήκες, ιδιαίτερα στα βόρεια προάστια. Εν τω μεταξύ και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας τάχθηκε την ίδια ημέρα κατηγορηματικά κατά των πετρελαιοκίνητων I.X. σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη, χαρακτηρίζοντας ενδεχόμενη κυκλοφορία τους «χαριστική βολή» αν δεν ληφθούν πρώτα μέτρα περιορισμού της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Το όζον ξεπέρασε τα 180 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα σε Λυκόβρυση και Θρακομακεδόνες, ενώ ιδιαίτερα αυξημένα ήταν και τα αιωρούμενα σωματίδια στην ίδια περιοχή.
Οι επιστήμονες τονίζουν ότι το «νέο νέφος» της Αθήνας που αποτελείται από όζον και αιωρούμενα σωματίδια αποτελεί πλέον ρουτίνα στην ατμόσφαιρα της πρωτεύουσας κάθε Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο. H έντονη εκπομπή των συγκεκριμένων ρύπων οφείλεται στην αύξηση της θερμοκρασίας σε συνδυασμό με τους ρύπους που εκπέμπουν κυρίως τα παλαιάς τεχνολογίας I.X. και δίκυκλα αλλά και τα πετρελαιοκίνητα λεωφορεία, ταξί και κρατικά οχήματα.


Προβλήματα

H αύξηση του όζοντος, το οποίο προκαλεί ερεθισμό στα μάτια και επιτείνει τα αναπνευστικά προβλήματα, συνοδεύτηκε και από τις καθιερωμένες συστάσεις του υπουργείου Υγείας για προφύλαξη του πληθυσμού. Το υπουργείο συνέστησε σε άτομα με αναπνευστικές και καρδιαγειακές παθήσεις να αποφεύγουν τις μετακινήσεις. Όπως τονίζει ο κ. Γιάννης Ζιώμας, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, εξειδικευμένος σε τεχνολογίες αντιρρύπανσης της ατμόσφαιρας, «ιστορικά πάντοτε τον Μάιο και το καλοκαίρι που ανεβαίνει η θερμοκρασία έχουμε υψηλές τιμές στο όζον και υπερβάσεις στα όρια. Για τον περιορισμό της ρύπανσης θα πρέπει να ληφθεί μια σειρά όχι βραχυπρόθεσμων αλλά μακροπρόθεσμων μέτρων.

Μόνο τα παλαιάς τεχνολογίας I.X. και δίκυκλα αν εξέλιπαν από τους δρόμους, οι τιμές του όζοντος θα έπεφταν κατά 30-40%».

Ο ίδιος υπολογίζει σε 400.000 τα παλαιάς τεχνολογίας I.X. που ακόμα κυκλοφορούν στην Αθήνα, ενώ τα δίκυκλα από 400.000 έως 500.000. «Τα παλαιάς τεχνολογίας βενζινοκίνητα οχήματα μάλιστα συγκρίνονται ως προς τις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και τη δημιουργία φωτοχημικού νέφους με τα νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα. Υπάρχουν δε περιπτώσεις όπου τα δεύτερα ρυπαίνουν λιγότερο. Θα μπορούσαμε να πάμε σε μια δέσμη μέτρων όχι απόσυρσης, που είναι οικονομικά ασύμφορη, αλλά βάσει της λογικής "ο ρυπαίνων πληρώνει"».

Μέτρα περιορισμού όχι μόνο των παλαιών I.X. αλλά γενικότερα της κυκλοφορίας των I.X. στην Αθήνα ζητάει και η περιβαλλοντική οργάνωση Γκρίνπις. «Είναι σαφές εδώ και χρόνια ότι έχει αλλάξει η σύσταση του νέφους της Αθήνας», τονίζει ο κ. Δημήτρης Ιμπραήμ, περιβαλλοντολόγος της Γκρίνπις. «Κι εμείς τι κάνουμε; Σχεδιάζουμε μεγαλύτερους δρόμους που χωράνε ακόμα περισσότερα οχήματα»!

Δείτε την έκθεση του ΥΠΕΧΩΔΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση στην Αθήνα στο:http://www.tanea.gr/docs/minenv05.pdf



ΤΑ ΝΕΑ , 26/05/2006



επιστροφή