Τευχος 14


H ΠΑΙΔΕΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΓΡ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ


Κάποτε πιστεύαμε αυτάρεσκα ότι Ελλην είναι όποιος μετέχει της ελληνικής παιδείας και ότι οι άλλοι είναι λίγο πολύ βάρβαροι. Αυτό που αποκαλύπτεται όμως σήμερα είναι ότι τελικά βάρβαροι είμαστε εμείς και ότι η ελληνική παιδεία πάσχει. Εκτός αν με τον όρο ελληνική παιδεία εννοούμε τη σαχλαμάρα στον καναπέ μπροστά στην τηλεόραση και το ατελείωτο κουτσομπολιό. Δύο πρόσφατες μελέτες δείχνουν, πρώτον, ότι η ελληνική παιδεία είναι προβληματική και, δεύτερον, ότι η αδυναμία της δημιουργεί πρόβλημα ανταγωνιστικότητας. Το πρώτο αποδεικνύεται από τα στοιχεία του ΟΟΣΑ που δημοσιεύθηκαν πριν από λίγες ημέρες.

Σύμφωνα με αυτά, το 25% - το μεγαλύτερο ποσοστό στο πλαίσιο της Ευρώπης - των 15χρονων ελληνοπαίδων δυσκολεύεται να διαβάσει. Και βέβαια το διάβασμα συνδέεται με τις επαγγελματικές ικανότητες, το γενικό μορφωτικό επίπεδο, τη χρήση υπολογιστών και Internet, τις δυνατότητες κρίσης και αξιολόγησης και τελικά το επίπεδο της κοινωνίας μας. Και όταν μιλάμε για διάβασμα, ασφαλώς αναφερόμαστε στη βάση της παιδείας. Τα προβλήματα των πανεπιστημίων, τα οποία όλοι επισημαίνουν, είναι προφανώς λιγότερο σημαντικά από τα προβλήματα που έχουν τα σχολεία.

Το ότι η έλλειψη παιδείας οδηγεί σε χαμηλή ανταγωνιστικότητα προκύπτει από μια μελέτης της εταιρείας Boston Consulting Group στην οποία ανέθεσε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών να μελετήσει το πρόβλημα της επιχειρηματικότητας. Με αφορμή την πρόσφατη εκλογή του κ. Δ. Δασκαλόπουλου στη θέση του προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ), ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα μιας μελέτης από την οποία προκύπτουν σαφή συμπεράσματα. Κατ' αρχήν προσδιορίζεται ότι η επιχειρηματικότητα στη χώρα μας πάσχει κυρίως από δύο ασθένειες. Τις επιχειρηματικές υποδομές και τις δεξιότητες ανθρώπινου δυναμικού.

Ως επιχειρηματικές υποδομές εννοεί η μελέτη το νομοθετικό πλαίσιο στο οποίο λειτουργούν οι επιχειρήσεις και το οποίο λόγω της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς βαθμολογείται με 26 βαθμούς έναντι 63 του μέσου όρου της EE. Στις δεξιότητες ανθρώπινου δυναμικού βαθμολογούμαστε με 17 βαθμούς, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης παίρνει 43 βαθμούς. Αυτή η διαφορά αντανακλά το χαμηλό επίπεδο της παιδείας σε όλα τα επίπεδα. Αντίθετα με όσα πολλοί νομίζουν, το φορολογικό σύστημα δεν είναι πρόβλημα, αφού βαθμολογούμαστε με 45 βαθμούς έναντι 47 της EE, ούτε η αγορά εργασίας είναι τόσο αρνητική αφού παίρνουμε 33 βαθμούς έναντι 41 της Ευρώπης.

Δεν οφείλεται λοιπόν το πρόβλημα της χαμηλής ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεών μας ούτε στη φορολογία, ούτε στο κόστος της εργασίας όπως πολλοί θεωρούν, αλλά στην έλλειψη παιδείας και στη γραφειοκρατία. Για τη γραφειοκρατία το ξέρουμε όλοι. Για την παιδεία μπορεί να το υποψιαζόμασταν αλλά δεν θέλαμε να το δεχθούμε.

Στη βάση λοιπόν των προβλημάτων που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική κοινωνία, αλλά και των ειδικότερων που αντιμετωπίζει η οικονομία και οι επιχειρήσεις, αποκαλύπτεται ότι βρίσκεται το πρόβλημα της παιδείας. Το οποίο για να λυθεί και πολλή σκέψη χρειάζεται και γενναίες αποφάσεις, από αυτές που δεν θέλουν να παίρνουν οι πολιτικοί. Και παρ' όλο που οι πολιτικοί προτιμούν να χαϊδεύουν τα αφτιά μας και να "γλείφουν" τον λαό για να κερδίσουν ψήφους, το πρόβλημα της χαμηλής παιδείας πρέπει να αντιμετωπισθεί άμεσα. Δεν ξέρω αν η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα βελτιώσει το επίπεδο της παιδείας. Ούτε γνωρίζω τι ακριβώς πρέπει να γίνει στα σχολεία. Πιστεύω όμως ότι ταυτόχρονα με τις αναγκαίες αλλαγές στο σύστημα της εκπαίδευσης, θα πρέπει να γίνει μια συστηματική προσπάθεια από την πολιτεία να δημιουργήσει νέα πρότυπα για τους νέους τα οποία θα αντιμετωπίσουν το πρότυπο της αέναης σαχλαμάρας που προβάλλει η τηλεόραση. Δύσκολο, αλλά αξίζει τον κόπο η προσπάθεια.


Το ΒΗΜΑ, 21/05/2006



επιστροφή