Τευχος 13




Η εκπαίδευση καταλύτης ανάπτυξης


Η αναθεωρημένη στρατηγική της Λισαβόνας για την ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει πλέον στο επίκεντρό της την εκπαίδευση και την κατάρτιση. Ανάλογη φυσικά, θα είναι και η κατανομή κονδυλίων στο Δ! ΚΠΣ και άλλα προγράμματα. Η επιλογή της εκπαίδευσης ως βασικού μοχλού ανάπτυξης της Ευρώπης δεν έγινε τυχαία. Η Ένωση αντιμετωπίζει μεν πρόβλημα ανεργίας, αλλά οι Ευρωπαίοι άνεργοι δεν εμφανίζονται διατεθειμένοι, να αναλάβουν οποιαδήποτε απασχόληση χαμηλής προστιθέμενης αξίας και χαμηλής αμοιβής. Πρόκειται βέβαια για ένα πολυσύνθετο κοινωνικοοικονομικό πρόβλημα, που όμως μόνο η εκπαίδευση και η κατάρτιση μπορούν να επιλύσουν, όπως θα δούμε πιο κάτω.

Σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ε.Ε., η εκπαίδευση και η κατάρτιση μπορούν να συμβάλουν σε πολύ μεγάλο βαθμό στη λύση του προβλήματος των αυξανόμενων κοινωνικοοικονομικών και δημογραφικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ε.Ε., σε μια παγκοσμιοποιημένη υφήλιο. Το υψηλό επίπεδο ανεργίας, ο μεγάλος αριθμός ατόμων χαμηλής εξειδίκευσης, η γήρανση του πληθυσμού και η πρωταρχική ανάγκη βελτίωσης του επιπέδου όλων των πολιτών, μπορούν όλα να διορθωθούν σε μεγάλο βαθμό με την ενίσχυση των επενδύσεων στην εκπαίδευση και την κατάρτιση.

Μάλιστα ορισμένοι υπουργοί Παιδείας της Ε.Ε. προτείνουν, μεταξύ άλλων μέτρων και την αύξηση των επενδύσεων στα Πανεπιστήμια έως και στο 2% του ΑΕΠ. Να σημειώσουμε συναφώς ότι στην Ε.Ε. - 15 ο μέσος όρος των δημοσίων δαπανών στις χώρες μέλη για την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι 1,5% του ΑΕΠ, στην Ελλάδα 1,28% του ΑΕΠ και στη Δανία 2,72%. Επίσης συναφώς να αναφέρουμε ότι στη Δανία η ανεργία των νέων είναι ελάχιστη, όπως άλλωστε και η συνολική. Και φυσικά το επίπεδο των μισθών στην τελευταία αυτή χώρα είναι από τα υψηλότερα στην Ε.Ε.

Ο ίδιος ακριβώς συνδυασμός, δηλαδή υψηλές δαπάνες για την Παιδεία και ειδικότερα για τα Πανεπιστήμια και υψηλό επίπεδο μισθών, απαντάται και σε άλλες χώρες της Ε.Ε. όπως η Φιλανδία και η Σουηδία και εκτός Ε.Ε., στη Νορβηγία. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που όλοι μιλούν για επιτυχημένο σκανδιναβικό μοντέλο. Τώρα το θέμα είναι βέβαια αν μπορούμε να γίνουμε όλοι… Σκανδιναβοί; Και η απάντηση φυσικά όχι. Μπορούμε όμως να επενδύσουμε στην Παιδεία, όπως για παράδειγμα κάνει η Κύπρος, όπου υψηλές δαπάνες για την Παιδεία, συνδυάζονται με υψηλούς μισθούς και χαμηλή ανεργία.


Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 4/4/2006



επιστροφή