Τευχος 12




Quaero διαφορετικά

Eυρωπαϊκή μηχανή αναζήτησης φιλοδοξεί να γίνει το αντίπαλο δέος του Google


Η Google κατέχει σήμερα πάνω από το 40% της αγοράς διαδικτυακών αναζητήσεων


Λονδίνο

Με πρωτοβουλία της Γαλλίας και της Γερμανίας, η Ευρώπη αποφασίζει να ορθώσει το ανάστημά στην κυριαρχία της αμερικανικής Google στο Διαδίκτυο. Η μηχανή αναζήτησης Quaero, "αναζητώ" στα λατινικά, αναμένεται να είναι online στα τέλη του 2006, με την προοπτική να προσφέρει πρωτοποριακές υπηρεσίες.

Από πέρυσι, γράφει το βρετανικό περιοδικό Economist, ο Γάλλος πρόεδρος Ζακ Σιράκ έκανε λόγο για μια τεράστια προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί για να μη χαθεί "η μάχη για τη δύναμη του αύριο", δήλωση με την οποία συμφώνησε ο τότε καγκελάριος Σρέντερ. Έκτοτε ξεκίνησε η νέα γαλλογερμανική συνεργασία, κατά το πρότυπο της διακρατικής ευρωπαϊκής συνεργασίας για το Airbus που εκθρόνισε τελικά τη Boeing από την κορυφή της αεροπορικής βιομηχανίας. Θα μπορούσε να συμβεί τώρα το ίδιο και στο Διαδίκτυο;

Οι σχεδιαστές της μηχανής αναζήτησης υποστηρίζουν ότι θα έχει πρωτοποριακές δυνατότητες. Για παράδειγμα, θα επιτρέπει στους χρήστες να εκτελούν αναζητήσεις και μέσω εικόνων και ήχων, χάρη σε ένα λογισμικό που θα αναγνωρίζει χρώματα και σχήματα και αναπτύσσεται από τη γαλλική εταιρία LTU Technologies, η οποία ήδη προσφέρει τη μέθοδό στις γαλλικές αρχές ασφαλείας.

Παράλληλα, στη Γερμανία, στο πανεπιστήμιο της Καρλσρούης, ερευνητές αναπτύσσουν για το Quaero μια νέα τεχνολογία αναγνώρισης φωνής και μετάφρασης, με χρηματοδότηση από την ΕΕ. Στόχος, μεταξύ άλλων, είναι το λογισμικό να βρίσκει αρχεία ήχου -όπως πολιτικούς λόγους και ραδιοφωνικές εκπομπές- και να τις μεταφράζει αυτόματα σε ένα αριθμό ευρωπαϊκών γλωσσών (έτσι ώστε να αναχαιτιστεί η κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας στο Διαδίκτυο.

Η ευρωπαϊκή διαδικτυακή "σταυροφορία" διεξάγεται στο όνομα της "προστασίας της παγκόσμιας πολιτισμικής πολυμορφίας που κινδυνεύει από την τυφλή (βλ. αμερικανική) ομοιομορφία των δυνάμεων της αγοράς". Το όλο σχέδιο, που χρηματοδοτείται κυρίως από τη γαλλική κυβέρνηση, συντονίζει η νέα Υπηρεσία Βιομηχανικής Καινοτομίας με έδρα το Παρίσι, με αρχικά ερευνητικά κεφάλαια 1,7 δισ. ευρώ, στην οποία συμμετέχει ένα κονσόρτσιουμ των γαλλικών εταιριών France Telecom και Thomson και των γερμανικών Siemens και Deutsche Telekom.

Ιδεολογική διαφορά

Μερικές από τις πιο φιλόδοξες λειτουργίες του προγράμματος μπορεί να μην είναι αμέσως έτοιμα όταν το Quero εμφανιστεί δημοσίως, όμως δείχνουν ότι η ευρωπαϊκή "μηχανή αναζήτησης" επιδιώκει να είναι κάτι παραπάνω από το Google, κάνοντας ένα ποιοτικό άλμα στην τεχνολογία αναζήτησης στο Internet. "Το Google είναι τόσο ηγεμονικό διεθνώς, που κανείς δεν σκέπτεται άλλους τρόπους επαφής με το χρήστη", λέει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Exalead, μιας γαλλικής μηχανής αναζήτησης που έχει αναλάβει να ενοποιήσει τις νέες τεχνολογίες κάτω από την "ομπρέλα" του Quaero.

Ίσως όμως η πιο χαρακτηριστική διαφορά με το Google δεν είναι τελικά τεχνολογική αλλά ιδεολογική: το Quaero είναι ένα κλασικό παράδειγμα ευρωπαϊκής βιομηχανικής πολιτικής χρηματοδοτούμενης από το κράτος, ενώ το καλιφορνέζικο Google είναι η ενσάρκωση του αμερικανικού τεχνο-καπιταλισμού της ελεύθερης αγοράς. Η κρατική στήριξη του Quaero έχει έτσι γεννήσει τις συνήθεις διαμαρτυρίες για νόθευση του ανταγωνισμού κλπ., αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουν υπάρξει επίσημες καταγγελίες.

Aλλωστε, το όλο project αποτελεί συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και οι μεγάλες ιδιωτικές εταιρίες, γαλλικές και γερμανικές, επενδύουν σε αυτό μεγάλα ποσά, πέρα από την κοινοτική και την κρατική χρηματοδότηση. Παράλληλα συμμετέχουν μεγάλα δημόσια ερευνητικά κέντρα όπως το γαλλικό Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας και το γερμανικό RWTH από το Πανεπιστήμιο του ’αχεν.

Η διάδοχος του Σρέντερ, η Α.Μέρκελ, έχει στο μεταξύ -παρά τις αρχικές αμφιβολίες- αποδειχθεί ακόμα πιο ένθερμη οπαδός του σχεδίου, όπως επισημαίνει ο Ζαν-Φιλίπ Τουφού, γενικός γραμματέας του Κέντρου Οικονομικών Μελετών Κουρνό, που συντονίζει τη γαλλο-γερμανική συνεργασία.

Πώς άραγε θα απαντήσει το Google; Ηδη έχει εντάξει στις προτεραιότητές του την ανάπτυξη πολυμεσικής (multimedia) τεχνολογίας αναζήτησης, όπως και οι Ευρωπαίοι, οι οποίοι όμως προς το παρόν φαίνονται να προηγούνται. Από την άλλη, το Google βγάζει χρήματα από τις διαφημίσεις και οι υποστηρικτές του Quaero προσδοκούν το ίδιο. Όμως οι κύριοι στόχοι του Quaero είναι τελικά πολιτισμικοί και πολιτικοί παρά εμπορικοί και κερδοσκοπικοί.


news.in.gr, 31-3-2006, με πληροφορίες από ΑΠΕ



επιστροφή